Alle tijd * * *

Geen rechtlijnige komedie, maar een film die een bijzonder scherpe draai maakt en uiteindelijk verandert in een drama.


'Ach, hij is acteur. Hij wil gewoon zijn aandachtsmomentje.' Een paar scherpe grappen worden er wel gemaakt in Alle tijd- vooral over acteurs, en over oudere, te dikke homo's. Maar een vileine satire is de film niet. Job Gosschalk, die Alle tijd schreef en regisseerde, neemt zijn personages goedmoedig en liefdevol op de hak.


Maarten (Paul de Leeuw) is overbezorgd en bemoeizuchtig. Hij heeft een beginnende carrière als concertpianist opgegeven om, na de dood van hun ouders, voor zijn veel jongere zusje Molly te zorgen. Nu is hij muziekleraar. In zijn ijver zowel een vader als een moeder voor Molly te zijn, is hij nauwelijks aan een eigen leven toegekomen. Maar dat is natuurlijk een uitvlucht; in feite wil hij niets liever dan over anderen moederen, en speelt hij de rol van de zichzelf wegcijferende redder met verve.


Wanneer de twintiger Molly (Karina Smulders) aankondigt dat ze het huis uitgaat om met haar vriend te gaan samenwonen, is dat voor Maarten een klap in zijn gezicht. Molly's zelfstandigheid confronteert hem met zijn eigen onaffe bestaan.


Alle tijd is het speelfilmdebuut van voormalig castingdirecteur Gosschalk, die eerder afleveringen regisseerde van de Net 5-serie Single. Als producent was hij onder meer betrokken bij het bioscoopsucces Alles is Liefde, waarmee Alle tijd in eerste instantie overeenkomsten vertoont. De personages zijn even scherp neergezet - tegen het karikaturale aan - en de dialogen zijn vlot en geestig, of in ieder geval zo bedoeld.


Als komedie werkt Alle tijd maar half; niet alle grappen zijn geslaagd, en de liefdesperikelen van Maarten en Molly worden wel erg simpel voorgesteld. Maar Gosschalk wilde ook geen rechtlijnige komedie maken. Het bijzondere van de film is de scherpe draai die tegen het einde wordt ingezet: plotseling verandert Alle tijd in een onvervalst drama. Er is niets grappigs aan het noodlot dat Molly treft. Wat Gosschalk doet, is dan ook riskant. De dialogen blijven jolig en gevat, terwijl de gebeurtenissen schreeuwen om verdieping.


Toch slaat juist op die manier de ontroering toe. Dat Gosschalk dat voor elkaar krijgt zonder ook maar een moment sentimenteel te worden, is knap. Voor een belangrijk deel is het te danken aan de acteurs, die goed uit de voeten kunnen met hun personages, zelfs wanneer hun acties weinig begrijpelijk lijken. Vooral in de tweede helft, na die abrupte zwenking, overtuigt Alle tijd. Het einde was nog harder aangekomen als het begin minder kluchtig was geweest, maar uiteindelijk deelt Gosschalk een paar rake klappen uit.


Alle Tijd. Regie Job Gosschalk. Met Paul de Leeuw, Karina Smulders, Lineke Rijxman, Teun Luijkx. In 97 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden