Alle politieauto's uitgerust met zwarte doos

Alle politieauto's krijgen een zwarte doos die bij een eventuele aanrijding het rijgedrag van de bestuurder registreert. Een proef in Rotterdam heeft aangetoond dat de zwarte doos de politieman voorzichtiger doet rijden: het aantal botsingen met politieauto's daalde met meer dan 25 procent....

Landelijk gezien kan de zwarte doos een besparing van ongeveer tien miljoen gulden aan materiële kosten opleveren, aldus het Nederlands Politie Instituut (NPI), een samenwerkingsverband van de politiekorpsen.

Het Rotterdamse experiment begon uit onvrede met het grote aantal schadegevallen. Sensors van de zwarte doos, de zogeheten UDS, registreren in fracties van een seconde of de politieauto zelf botst of iemand tegen de wagen aan rijdt. Hierover verschillen verdachten en agenten wel eens van mening. De snelheid, het gebruik van de remmen en het voeren van zwaailicht en sirene worden ook genoteerd.

Volgens B. Zegwaard van het NPI werkt de UDS positief op het rijgedrag van de agenten. 'De genadeloze registratie kan negatief uitpakken voor de bestuurder, dus rijdt hij voorzichtiger. Anderzijds kan het systeem hem ook van beschuldigingen ontlasten.'

Het invoeren van de zwarte doos moet gepaard gaan met regels, zegt Zegwaard. Zo maakt de politieagent niet meer zelf uit of zwaailicht en sirene aangaan. Zegwaard: 'De meldkamer bepaalt de urgentie en daarmee het voeren van toeters en bellen. We moeten voorkomen dat cowboys als blinden door de stad razen.'

Uit cijfers van het NPI blijkt dat jaarlijks 1800 politiemensen gewond raken bij een verkeersongeluk in diensttijd. Buiten de materiële schade kost dat ruim acht miljoen gulden aan ziektekosten en dergelijke.

Op een bijeenkomst in Zeewolde presenteerde de politie woensdag twee vindingen om letselschade te beperken. Een primeur is het Anti-Whiplashsysteem (AWS). De afgelopen vier jaar liepen 438 politieagenten bij een aanrijding een zweepslag in de nek op. Volgens het NPI betekende dat een kostenpost van vijf miljoen gulden.

Het AWS, dat nog alleen in een Volkswagen Golf kan worden gemonteerd, bewerkstelligt dat bij een botsing de bestuurdersstoel enkele centimeters naar achteren schuift en achterover kiept. Op deze wijze krijgt het hoofd een aanzienlijk minder harde klap. Het systeem komt in elk geval in alle Rotterdamse politieauto's.

Een tweede vinding die slachtoffers en materiële schade kan voorkomen, is de rijsimulator. Met het apparaat, dat in de VS al in gebruik is, kunnen alle denkbare situaties in alle mogelijke weersomstandigheden worden nagebootst.

Het Politie-instituut voor Verkeer en Milieu (PIVM) wil er tien aanschaffen. Nederland kampt met een grote achterstand bij de rijopleiding van agenten. Meer dan de helft van het 'blauw op straat' heeft de specifieke simulatorcursus van de PIVM niet gevolgd.

Verder werd in Zeewolde de 'politieauto van de toekomst' gepresenteerd in een Volkswagen Transporter. De Rotterdamse politie gaat deze bus gebruiken voor de directe hulpverlening.

De bus is voorzien van meerdere zwaailichten, zodat er, uit welke hoek ook bezien, altijd twee zichtbaar zijn. Op het dak is een groot zoeklicht geplaatst. Aan de achterzijde hangt een lichtkrant, waarmee informatie aan weggebruikers kan worden gegeven

In de wagen zit een navigatiesysteem dat de meldkamer aanstuurt. Aldus kan de wagen snel naar een noodsituatie worden gedirigeerd.

De UDS, de zwarte doos, is aanwezig en verder zijn ingebouwd een gsm-telefoon, een mobilofoon, een portofoon en een computer waarmee gegevens van automobilisten kunnen worden opgevraagd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden