Alle dagen André

HET AANBOD luidt als volgt: voor een tientje krijgt de klant uit handen van Hans van Breukhoven, de baas van Free Record Shop, de sleutel tot het allergrootste filiaal uit zijn keten van muziekwinkels....

Peter van Ammelrooy

Klinkt dat niet als muziek in de oren?

Inderdaad: het is bijna te mooi om waar te zijn.

Toch is een volledig vrije, virtuele Free Record Shop min of meer het idee dat begin deze week werd bezongen door Napster. Het Amerikaanse bedrijf maakt al anderhalf jaar furore met een ruilbeurs voor digitale muziek op internet. 38 Miljoen internetters benutten Napster om met elkaar muziek uit te wisselen. In september werden zo'n 1,4 miljard liedjes 'geruild'. Tot groot verdriet van de platenindustrie die minder klanten aan de kassa krijgt.

Die klanten gaan straks wel betalen voor hun muziek en de kassa komt in cyberspace te staan, als Napster zijn zin krijgt.

Het plan maakt deel uit van een overeenkomst die het internetbedrijf deze week heeft gesloten met het Duitse mediaconcern Bertelsmann. Een opmerkelijk contract, want Bertelsmann was tot dinsdag een van de vijf grote platenmaatschappijen die Napster - in strikt juridische zin - de nek proberen om te draaien. De Amerikaanse rechter beslist een dezer dagen of Napster in de lucht mag blijven in afwachting van een definitief vonnis in het proces, aangespannen door de platenbonzen.

Bertelsmann en Napster riepen deze week de andere vier - Sony, Warner, Universal en EMI - op zich bij hun initiatief aan te sluiten en het proces te staken. Het antwoord was een oorverdovende stilte. Alleen een anonieme functionaris bij Universal wilde wel in diplomatieke bewoordingen kwijt dat Bertelsmann de boom in kan.

Die reactie laat zich wel verklaren.

Bertelsmann heeft in de overeenkomst laten vastleggen dat het concern een meerderheidsbelang krijgt van 58 procent in de nieuwe Napster. Daarvoor lenen de Duitsers de Amerikanen geld om hun dienst om te bouwen tot een betaalde service. De vier rivalen zullen niet echt enthousiast kunnen raken over een onderneming waarin Bertelsmann de eerste viool speelt.

Maar er zijn meer wanklanken.

Of de nieuwe Napster inderdaad maar een tientje per maand gaat kosten, staat nog lang niet vast. Het lijkt slechts een proefballonnetje van een overenthousiaste medewerker van Napster. Mogelijk zag die de gebruikers in rotten van duizend naar de concurrentie vertrekken als Napster niet snel een schappelijk tarief zou noemen. Op de website van Napster is er in elk geval geen woord over te vinden. Ook Bertelsmann laat weten dat er over tarieven nog wordt nagedacht. In Gütersloh zal men zich tenslotte goed realiseren dat er een industrie op het spel staat die nu nog ieder jaar goed is voor 40 miljard dollar dankzij de verkoop van cd's.

Het probleem met muziek op internet is dat een kopietje zo is gemaakt en zo is verspreid. Als Bertelsmann al zijn muziek zonder bescherming via Napster zou aanbieden, zou het Duitse concern binnen een week niets meer hebben om te verkopen. De kans is dan ook levensgroot dat via de nieuwe Napster alleen muziek zal zijn te horen die niet kan worden gekopieerd. Er zijn al allerlei slimme technieken ontwikkeld waarbij een nummer dat van internet is gehaald alleen kan worden afgespeeld op de computer van degene die daarvoor heeft betaald.

Betalen willen de Napster-fans best wel. Enquêtes hebben uitgewezen dat Amerikaanse studenten - de zwaarste gebruikers - bereid zijn om elke maand 15 dollar neer te tellen voor onbelemmerde toegang tot alle muziek. Alleen al de studenten - zeven miljoen sterk - zouden 1,2 miljard dollar per jaar in het laatje brengen. Een markt die de platenindustrie toch moeilijk kan negeren, opperde marketingbureau Webnoize onlangs.

Toch ziet het er naar uit dat de platenmaatschappijen juist die strategie gaat volgen. Napster en BMG staan dan alleen met hun webwinkel. Alsof de klant de sleutel krijgt van de grootste Free Record Shop, maar alleen André Rieu aan de kassa kunt beluisteren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden