'Alle brouwers zijn bezig met plastic fles'

Plastic blijft voorlopig nog taboe voor het Nederlandse bier. Ontwikkelingen in het buitenland bedreigen de glazen fles echter wel. Heineken boekt succes in Frankrijk....

ANP

Waar voor de echte bierdrinker plastic en bier eigenlijk hetzelfde is als water en vuur, roeit de industrie voorzichtig tegen deze stroom op. Wat lonkt is kostenbesparing en vernieuwende marketing, maar bier is gevoelig voor imago dus zijn de fabrikanten voorzichtig. P. Peltier, de product- en ontwikkelingsmanager van Heineken in Frankrijk weet alle ogen van het concern op zich gericht. Sinds mei dit jaar worden de halveliter flessen van het merk 33 in plastic verkocht. 'Een jaar geleden werd dit voor onmogelijk gehouden, maar tot nu toe is het echt een succes. Een droom is waarheid geworden. Dit is een innovatie die het begin van een revolutie betekent', jubelt hij.

Peltier stelt dat plastic veel meer mogelijkheden biedt het merk van dat van de concurrent te laten onderscheiden. 'Plastic is niet zo nobel als glas, maar de consument waardeert het.'

Swinkels van Bavaria is iets voorzichtiger. 'Wij onderzoeken het wel en zijn er zeer ver mee. Maar de kwaliteit van het bier moet absoluut gelijkblijven. Wij voorzien nog kwaliteitsproblemen. Als die er niet meer zijn, zullen wij de plastic fles serieus overwegen. We moeten ook nog kijken welke markten er geschikt voor zijn.'

Heineken schermt de internationale merken nog van het plastic af. 'Er is internationaal bij consumenten nog geen draagvlak. Onze merken Heineken, Amstel en Murphy's zijn aan strakke regels gebonden als het gaat om kwaliteit en uitstraling. Heineken is overal hetzelfde, dus ook de verpakking. Plastic is hier niet aan de orde.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden