Alice in Wonderland en MC Escher is gouden combinatie

Kerstvoorstelling DeDDDD

De Britse klassieker Alice in Wonderland en het werk van de Nederlandse graficus M.C. Escher blijken een gouden combinatie. Ideaal voor een kerstvoorstelling.

Alice in Winterwonderland Beeld Studio Oostrum/Escher Company

Het meisje dat de rol van wentelteefje speelt - 5 jaar is ze en ze belandt straks in een pan - loopt tijdens de kostuumrepetitie in de studio's van De Dutch Don't Dance Division (DeDDDD) naast de balletmeester: nog even oefenen. Ze is een van de 87 amateurs en professionals die in oogstrelende kostuums dansend de lekkernijen, dieren, bloemen, spelkaarten en schaakstukken in Alice in WinterWonderland verbeelden.

De stoet is rechtstreeks afkomstig uit de 19de-eeuwse boeken Alice in Wonderland en opvolger Alice in Spiegelland van Lewis Carroll én uit het 20ste-eeuwse werk van de Nederlandse graficus M.C. Escher, de man die in zijn beroemde serie Metamorphose bloemen in bijen liet overgaan, bijen in vogels, vogels in vissen, enzovoort, enzovoort.

'Ik wilde geen imitatie van de zoete Walt Disneyverfilming', vertelt Thom Stuart (50), die het ballet samen met Rinus Sprong heeft gechoreografeerd. In zijn rode T-shirt, af en toe correcties of complimenten roepend, steekt hij goed af bij de rest: Alice in WinterWonderland is vormgegeven in zwart-wit, Eschers favoriete combinatie.

Met uitzondering van het zusje van Alice, dat een grasgroen jurkje draagt. De meisjes spelen bij een meertje, precies zoals Carroll beschrijft, en groeten daar meneer Escher (gespeeld door Sprong) die aan het tekenen is: de natuur was een van zijn grote inspiratiebronnen.

Stuart en Sprong vermengen de werelden van Alice en Escher naadloos, alsof ze voor elkaar zijn gemaakt. Alice is een meisje met een grote fantasie dat via een konijnenhol - bij DeDDDD vervangen door Eschers perspectivische wirwar van trappen uit zijn serie Relativiteit - terechtkomt in een wereld vol antropomorfe wezens. Zoals daar zijn Cheshire Cat, Moedertje Tijd en Maartse Haas, die wordt vertolkt door de een trotse heer van 63.

Lewis Carroll

Stuart: 'Wist je dat Escher Alice in Wonderland altijd op zijn nachtkastje had liggen? Bij Carroll veranderen dingen voortdurend en is het verloop van het verhaal ook nog eens onlogisch. Dat bindt de twee. Escher is net zo surrealistisch.'

De choreografische formaties zijn zeer leesbaar. Vissen nemen geleidelijk de plek van vogels in (Stuart draait Metamorphose II om). In simpele zwarte of witte lycra pakjes blijk je uitstekend abstracte Escher-patronen te kunnen weven. Fijn ook zijn de levende pionnen, torens en de kwaaie koningin op het vloergrote, schijnbaar kantelende schaakbord, een beeld dat eveneens bij zowel Carroll als Escher voorkomt.

Alice wandelt en danst op spitzen overal nieuwsgierig en sierlijk tussendoor. Iets van dramatische ontwikkeling zit 'm in haar verhouding tot het konijn, met zijn stoere mannenbast van voren en donzige vachtje van achteren. Stuart: 'Hun liefde groeit in onze versie. Alice gaat over goed en kwaad en over volwassen worden, de typische sprookjesthema's.'

Stuart kwam op het idee voor Alice toen hij in een winkel in New York stuitte op de cd Alice in Wonderland Ballet: fragmenten van Tsjaikovski, door de Brits-Amerikaanse componist en dirigent Carl Davis gearrangeerd tot een samenhangend ballet. Stuart: 'Iedereen kent de balletten die Tsjaikovski schreef: Het Zwanenmeer, The Sleeping Beauty en De Notenkraker. Dit is in feite zijn vierde ballet, daar wilde ik iets mee doen.' Davis maakte er zelfs anderhalve minuut muziek bij. Stuart: 'Ik kan de volgorde van Eschers transformaties niet veranderen en precies op een sloom stukje wals moesten de bijtjes dansen. Dat kon niet, vond ook hij.'

MC Escher

DeDDDD, opgericht in 1996, heeft een traditie in het maken van kerstballetten waarin ook dansvakstudenten en amateurs van alle leeftijden participeren. Dit jaar deden driehonderd mensen auditie.

'Met zo'n gemengde cast kun je iedereen in zijn eigen kracht laten optreden', stelt Stuart. 'Een jonge danser hoeft geen oude man te dansen en oudere mensen kunnen schitteren in de karakterrollen. Het is een groots samenwerkingsproject. Daar leert iedereen van, ook de beroepsdanser.'

Alice in WinterWonderland

Zuiderstrandtheater Scheveningen

24 (generale) t/m 28/12. Uitverkocht.

DeDDDD

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.