Ali Hewson

De vrouw van U2-zanger Bono wint de jackpot met de verkoop van aandelen in haar ecomodemerk Edun...

Een paar jaar geleden regende het in de modewereld overnamen. Gucci kocht Yves Saint Laurent. Prada kocht Jil Sander. Tommy Hilfi ger kocht Karl Lagerfeld. Diesel kocht Viktor & Rolf. Maar nu moeten al die modeconcerns buffelen om het hoofd boven water te houden. Daarom was het eerder deze maand toch opmerkelijk nieuws dat LVMH, het Franse conglomeraat dat Louis Vuitton, Dior, Moët & Chandon en nog een hele rits mode- en champagnehuizen bezit, een minderheidsbelang van naar schatting 45 procent in modemerk Edun nam. Kassa voor Ali Hewson, de vrouw die Edun vier jaar geleden lanceerde! Hoewel ze het vast niet voor het geld deed: haar echtgenoot, beter bekend als de zanger van U2, heeft geld zat.

Mevrouw Hewson, nu 27 jaar met Bono getrouwd, oogt op foto’s en video’s als een sympathieke en niet overdreven glamoureuze dame. Het past bij het merk dat ze oprichtte om verantwoorde mode te maken. Ze kreeg het idee op reis door Afrika, waar ze begreep dat men er meer gebaat is bij handel dan bij hulp. De kleren van Edun worden gemaakt in Kenia, Oeganda, Tunesië en inmiddels ook in Peru en India. De producenten krijgen een fatsoenlijke vergoeding, gebruiken koosjere katoen en er werken geen kinderen aan. Verder is Edun gewoon business, en dus geen liefdadigheidsinstelling, zo heeft Hewson al vaak tegen journalisten verklaard. Dat Bono gaarne opdraaft als woordvoerder van Edun heeft het merk geen kwaad gedaan. Maar hij bemoeit zich niet met het ontwerp. ‘Hij mag nog niet in de búúrt van de kleren komen’, zei Hewson laatst in een interview in The Wall Street Journal. Is maar beter ook, als we Bono’s smaak af kunnen lezen aan zijn liefde voor lelijke zonnebrillen.

Ik toog naar een winkel met de tongbrekende naam Nukuhiva, die de kleren van Edun verkoopt. De winkel staat beter bekend als ‘die zaak van Floortje Dessing’, want de tv-presentatrice is mede-eigenaar. De mode die ze verkoopt is ‘betrokken, verantwoord, maar ook leuk, hip en stylish’, aldus Nukuhiva’s website. Tja, wat zal ik van Edun zeggen? Ik was niet door ‘t dolle maar het viel ook niet tegen. Edun gebruikt fantastisch zachte katoen. Op de T-shirts staan op de natuur geënte prints; het in Peru gemaakte shirt ‘Fountainhead’ heeft een mooie, fi jnmazige print van de loop van bekende rivieren. Minder boeiend zijn kreten als ‘RESPECT’ en ‘FREEDOM’ op shirts. Edun is niet per se goedkoop, maar vraagt bij lange na geen Vuitton-bedragen.

Het is een wat curieuze combinatie, maar het pleit voor LVMH dat het een uitgesproken verantwoord merk opkoopt. En het past ook wel bij de heer en mevrouw Bono. Als muzikant was Bono al nooit vies van mainstream en hitparade, als politiek activist ging hij vorig jaar nog lunchen met aartsvijand George W. Bush. En Ali bestormt de modewereld niet met geniale ontwerpen maar met een sympathiek doel: verbeter de modewereld, begin bovenaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden