Ali B heeft het begrepen, een tv-prijs winnen doe je zó

Uit het niets tussen de drie genomineerden voor dé televisieprijs van Nederland: Ali B op Volle Toeren. Het muziekprogramma van de TROS stond niet eens bij de tien kanshebbers op de Televizier-Ring die onlangs bij een tussenstand werden genoemd, maar dankzij een uitgekiende mediacampagne lukte het hem toch door te dringen tot de top. En zoals dat dan gaat, klinkt er kritiek op deze methode, want wordt het op deze manier niet de tv-prijs voor de makers met de grootste fanbase?

Ali B. gisteren na het vernemen van het nieuws over de nominatie. Beeld ANP

Het was tot vorig jaar even een paar jaar rustig rond de Televizier-Ring, niet zo gek; de grootste publieksprijs voor televisiemakers werd uitgereikt aan programma's als de TV Kantine (2010), Gooische Vrouwen (2009) Mooi! Weer de Leeuw (2008) en De Wereld Draait Door (2007). Stuk voor stuk grote publiekstrekkers waar vrijwel alle lagen van de bevolking weleens naar kijken of keken.

Maar vorig jaar was het even schrikken. De prijs ging onverwachts naar Voetbal International, een praatprogramma van RTL7 over voetbal dat wekelijks door zo'n 700.000 trouwe - vooral mannelijke - kijkers wordt bekeken. Oproepen van de drie VI-kopstukken Genee, Derksen en Van der Gijp om vooral te stemmen, troffen doel. De gunfactor maakte het af, die oktoberavond in 2011, en zo kon het gebeuren dat de Ring geheel tegen de verwachtingen in aan de neus van favorieten The Voice of Holland en Wie is de Mol? voorbij ging.

Jan Smit
Het veroveren van de Ring middels een loyale groep kijkers is allesbehalve een nieuw fenomeen. Want in de jaren voordat De Wereld Draait Door in de prijzen viel, was er al net zoveel ergernis over de winst van De Lama's (2006), Gewoon Jan Smit (2005) en De Bauers (2004). Ook daar waren het de trouwe fans van de zangers en de cabaretiers die de genoemde programma's de gouden trofee bezorgden. Maar dat was nog wel in het pre-socialmediatijdperk. Ali B. maakte juist bijzonder handig gebruik van Twitter, waarmee hij zijn door pers en publiek gewaardeerde programma waarin volkszangers van weleer songs opnemen met de rappers van nu, tot de genomineerden wist te manoeuvreren.

Les geleerd?
Wie zou denken dat programmamakers die voortaan nog kans willen maken op zo'n ring hun lesje inmiddels wel hebben geleerd, komt bedrogen uit. Het blad Televizier - al 47 jaar organisator van de uitreiking - benadrukt nu al enkele jaren dat een mediacampagne onderdeel is van het nominatieproces. Hoe meer oproepen om te stemmen, hoe hoger je komt. Veel programmamakers kwamen echter niet verder dan obligate oproepen om te stemmen in de reclamezendtijd van de eigen zender. De verontwaardiging over de werkwijze van VI vorig jaar en Ali B dit jaar is dan ook wat vreemd. De tijd dat de top-drie werd bepaald aan de hand van het aantal briefkaarten dat bij de Televizier en de Avro Bode binnenkwam, ligt bovendien al weer even achter ons.

DWDD
Matthijs van Nieuwkerk sprak de kersverse genomineerde er desondanks gisteren tijdens de uitzending van De Wereld Draait Door toch nog op aan. 'Het zo veel reclame maken voor jezelf werd je niet in dank afgenomen', wierp hij toe. Ali Bouali: 'Het grappige is dat ik geen reclame maakte voor mezelf, maar dat anderen die geen belang hebben bij mijn programma, dat wel deden', zei hij, zijn eigen rol onderschattend. Want de door bijna 90.000 twitteraars gevolgde Ali had het de afgelopen dagen bijna nergens anders meer over op zijn Twitteraccount. Hij buitte zijn underdogpositie prima uit en maakt dankzij zijn herhaalde stemoproepen - en ja, de stemoproep van Mies Bouwman hielp ook mee - nu toch echt kans op de publieksprijs die op 19 oktober voor de 47ste keer zal worden uitgereikt.

Spannend
Overigens was het nog spannend, de laatste dagen voor de bekendmaking gisteren van de genomineerden. In het laatste weekend was het in de top-5 echt nog stuivertje wisselen, meldde Televizier. Uiteindelijk belandde Ali B naast The Voice of Holland (tweede keer genomineerd) en Wie is de Mol? (zesde keer) in de top drie.

Johan Derksen giert het uit na de bekendmaking van de winnaar van de Televizier-Ring 2011 Beeld ANP

Huijbregts
Op Twitter zijn de meningen ondertussen sterk verdeeld. Sommigen noemen het sneu dat makers als Ali Bouali het blijkbaar nodig hebben om mensen op te roepen om te stemmen, maar anderen loven juist een dergelijke enthousiaste campagne. Marc Marie Huijbregts deed overigens zijn pittige duit in het zakje door vorige week te tweeten dat Ali B's programma Televizier-onwaardig zou zijn. 'Als Ali B wint zou dat voor het tweede jaar op rij een blamage zijn', schreef hij.

'Fantastisch'
Meningen alom dus, en dat lijkt de aandacht voor de Ring alleen maar goed te doen. De chef van de Televizier, Jeroen de Goeij, steekt dat niet onder stoelen of banken: 'Het is fantastisch dat tv-makers de Gouden Televizier-Ring heel graag willen winnen. Ali B is daarvan natuurlijk een goed voorbeeld. Maar niet alleen dat: hij wist ook heel slim de middelen te gebruiken die hem ter beschikking stonden.'

Volgens De Goeij stond Ali al op achterstand doordat zijn programma momenteel niet op tv te zien is. 'Door er zo vol energie in te gaan en zo inventief te zijn, heeft hij zijn kansen gekeerd.' Maar, besluit hij: 'Met alleen een publiciteitscampagne win je geen verkiezingen: het moet altijd gaan om iets dat de moeite waard is om op te stemmen. Ali B Op Volle Toeren is voor heel veel stemmers gewoon een heel goed tv-programma.'

Marc Marie Huijbregts Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.