Alfa’s eerste SUV blijkt z’n sportschoenen aan te hebben. En dat doet ons goed

Beeld Getty

Net zoals Apples 24-karaats iPhone geen kaskrakertje zal worden, verwacht automaker Alfa Romeo ook geen honderden stuks van de nieuwe 3-liter (drie!) V6 (V6!) Stelvio Quadrifoglio (!) te verkopen. Dit topmodel-met-het-klavertje, dat binnenkort te koop is, heeft slechts de taak om aandacht te trekken voor de eerste SUV van Alfa Romeo. En dat is een eitje voor de snelste productie-SUV ter wereld’. Eentje die in minder dan acht minuten de gehele Nürburgring afwerkt. En voor 127.750 euro mag dat dan ook wel. 

Onzinnig? Ja, bovenstaande luxepaarden spannen de kroon, maar van overdrijven hebben SUVs nu eenmaal hun vak gemaakt. (We maken een uitzondering voor grote gezinnen die met hun paardentrailers midden in de natuur wonen, uiteraard). En dat is helemaal niet erg, want deze sportieve luxe op vier wielen rijdt in de meeste gevallen namelijk voortreffelijk, en daar is een gretige markt voor. Wij beproefden de 210-pk sterke editie van de eerste SUV van Alfa, eentje met een dieselmotor bovendien. Alfa verschijnt een beetje laat in de voorstelling, maar achterblijven is geld weggeven en dat kan het merk zich slecht veroorloven.

De Italianen moesten wat, dus hebben ze hun sportieve Alfa-uitstraling terecht te gelde gemaakt voor wat in marketingpraat moet doorgaan voor de sportiefste SUV van allemaal. Daarvoor heeft het trouwens de voorkeur dat u de dikste motoruitvoering neemt, maar dat vinden wij van de Volkskrant dan weer een tikje overdreven, want een Stelvio kan het gerust van zijn uitstraling alleen hebben. 

En die mag er wezen. In de garage  en dus in het achteruitkijkspiegeltje van de voorligger  lijkt-ie breed, hoog en beslist imposant. Kortom, in de bioscoop zou je niet gauw naast hem gaan zitten. Wanneer de nuchtere autokoper de specificaties erbij pakt, blijkt hij echter niet breder dan de Giulia, de opgewonden zakensedan van het merk. En dat mag geen verbazing wekken: hij is gebaseerd op hetzelfde onderstel. Die breedte en lengte zit dus tussen de oren. Kortom: missie geslaagd.

Vanbinnen biedt de auto precies de luxe die je van de prijsklasse verwacht. De stoelen van zijn leder, de vormgeving strak maar luxueus. Voor, links, rechts en tegen het plafond zijn de panelen bezaaid met knopjes en lampjes. En toch zijn we niet overvoerd met elektronica. Zo werd de zo verslavend werkende radargestuurde cruisecontrol node gemist. Mocht-ie er trouwens wel zijn geweest: excuses aan de makers. Zon auto heeft nu eenmaal te veel lekkers om in een week op te snoepen. Zo ontdekte Blik pas bij het inleveren de mogelijkheid om de parkeersensoren het zwijgen op te leggen. Wat voor een onverschrokken en steegrijdende binnenstadbewoner beslist geen overbodige luxe is.

Het lezen van de handleiding bleek trouwens noodzakelijk bij het tanken: de tankdop zit links en niet rechts zoals het dashboardsymbooltje suggereert, waar de centrale deurontgrendeling zit moeten we nóg uitvinden, maar hoe de flankverlichting op de boordcomputer moet worden ingesteld weet ik dan weer wel. Ook kunnen de follow-me-home-lampjes  dacht ik – op precies op 3000 graden Kelvin worden ingesteld. Maar pin me er niet op vast!

De Stelvio stuurt overigens opvallend alert, aanvankelijk op het vermoeiende af, maar na wat imponerend bochtenwerk mijnerzijds bleek het beslist een genoegen. En over bochten gesproken: de zit van deze hoogpotige is trouwens niet zo verheven als bij veel collega-SUVs, wat het sportieve rijden  hallo: spórts utility!  ten goede komt en samen met de zeg-nooit-flippers aan het stuur allemaal bijdraagt aan het geborgen Alfa-gevoel van luxe, maar sportieve luxe. 

Verder geen klachten. Ik zou jokken dat we erg zaten te wachten op de eerste SUV van Alfa. Wij kennen zelfs Alfa-liefhebsters die hun neus ervoor optrekken. Maar niettemin, tegen dit exemplaar op gympies zeggen we: welkom bij de club.

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Super AWD

2 liter, 210 pk diesel met D-milieulabel

Prijs € 72.950 (vanaf € 54.540)

Vermogen 210 pk

LxBxH 469x190x169

Gewicht 1.734 kg

Verbruik (praktijk) 14,2 km/l

Energielabel D

[KADERTJE]

Onzinnige autoweetjes: de auto is vernoemd naar de Stelviopas, bekend uit de wielerronde van Italië. De auto scoorde vijf sterren in de Euro NCAP-veiligheidstest. En dan ten slotte, voor op verjaardagen: de auto heeft een ideale fiftyfifty gewichtsverdeling  waarbij de voorste helft even zwaar is als de achterste helft  en is er met achterwielaandrijving maar ook met vier aangedreven wielen (Q4). Overigens: de radargestuurde cruisecontrol is optioneel leverbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden