Alessandro de Marchi ***

Telemann: Flavius Bertaridus

DHM

Georg Philipp Telemann, tijdens zijn leven geprezen als de grootste, meest vernieuwende componist - en dat wilde wat zeggen naast Johann Sebastian Bach - raakte na zijn dood snel uit de mode. Zelfs nu wordt het gros van zijn werken nauwelijks nog opgevoerd.

Onterecht, vindt Alessandro de Marchi, leider van Academia Montis Regalis. Hij maakte de eerste cd-opname van Flavius Bertaridus, een opera die Telemann als directeur van de Hamburgse Oper am Gänsemarkt schreef. In vurige noten schilderde hij koninklijke machtsperikelen in het Noord-Italië van de 7de eeuw.

De Marchi en zijn kompanen geven die een live-uitstraling door oooh-kreten van de mensenmassa's die door de vorsten worden toegezongen, maar het resultaat is wisselend. De stem van de bas Antonio Abete (koning Grimoaldus) steekt mager af tegen die van altus Maîte Beaumont (Flavius) en zijn Duits is onverstaanbaar. Fijn dat Telemann voor zijn aangrijpendste aria's naar het Italiaans overstapt, een taal die beide heren vertrouwder is. Biëlla Luttmer

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden