Alchemie tussen tv en internet

Jamby kreeg vorige week een golf van publiciteit. Het internetbedrijfje had een paar spelletjes op de site van Veronica gezet....

WAT we ook aanklikken op PointVictor, het internetprogramma van Jamby dat vorige week alle media haalde - het werkt niet. Af en toe loopt er een filmpje, maar dan ontbreekt weer het geluid en gehoorzaamt het niet aan commando's. Bij Truth or Dare, ook van Jamby en ook sinds vorige week op Veronica.nl, is het nog erger. Alleen de striptease van de dikke dame doet het perfect, zij het dat zij zich ook ontkleedt als wij dat niet willen.

Problemen dus. Maar volgens directeur Arjan Postma bestaat Jamby juist dankzij problemen. 'Wij gaan ervan uit dat in elk knelpunt dat zich voordoet een product zit. Wij gaan zo'n knelpunt oplossen, niet door er een pleister op te plakken maar door er een product voor te ontwikkelen dat in zoveel mogelijk situaties kan worden gebruikt.'

De vorige week gelanceerde programma's zijn bedoeld voor de consumentenmarkt, maar de klant blijkt juist vaak de snelle breedbandverbinding van de baas te gebruiken. 'Het werkt moeizaam in een kantooromgeving, want daar wordt gewerkt met proxy-servers.' Een onverwacht probleem, maar: 'In de loop van deze week hebben we een oplossing', zegt Postma, om er gerustsellend aan toe te voegen: 'In het algemeen werkt het nu al goed.'

Jamby (Just Anarchy Made By You), een bedrijfje dat twee jaar geleden door Arjan Postma en Adam Curry werd opgericht om de internetproblemen van Big Brother te helpen oplossen, kreeg vorige week een onverwachte golf publiciteit omdat het enkele internetprogramma's op de site van Veronica had gezet. Zelfs het NOS Journaal ruimde ettelijke minuten in voor Adam Curry en suggereerde dat er een nieuw tijdperk was aangebroken: het lang verwachte breedbandtijdperk.

Arjan Postma is een stuk minder hoogvliegerig. Die nieuwe programma's, zegt hij, zijn vooral studiemateriaal. 'Voor ons is het heel belangrijk om experimenten te doen. Alleen door programma's te maken komen problemen aan het licht, die vervolgens kunnen worden opgelost.'

Jamby's primaire doel is volgens Postma nieuwe technologie ontwikkelen. Daarvoor heeft hij wel die programma's nodig. Het is Jamby's oplossing voor het kip- en eiprobleem, dat de ontwikkeling van breedband-internet frustreert: kip en ei worden tegelijkertijd ontwikkeld. Want wie maakt er nu een mooi gecompliceerd breedbandprogramma als slechts enkele honderdduizenden mensen breedband hebben? En wie neemt er nou breedband als je er alleen maar sneller mee kunt e-mailen?

De ontwikkeling van content, techniek en publiek gaat gelijk op. Na twee jaar durft Postma te zeggen dat Jamby een eenzame voorsprong heeft genomen, zelfs internationaal, en nu al op het punt staat om grote technologische doorbraken te realiseren. Begin volgend jaar praat hij met de grote telecomconcerns over een nieuwe benadering van het cachen, ofwel bufferen.

De enorme hoeveelheden bites die voor breedband moeten worden verstuurd, leveren twee problemen op. De kabels en computers kunnen het niet aan, en het kost veel geld. 'Bij tv is het alleen maar prettig als er meer kijkers komen, want die kosten niets extra. Bij internet kost elke bezoeker mij geld. Ik moet hem pakketjes informatie versturen, en ik moet elke megabite betalen die ik verstuur.'

Pre-cachen is eigenlijk een simpele logistieke methode: stuur in de stille uren wat je kunt, en sla het lokaal op. Idealiter zelfs op de harde schijf van de gebruiker, maar dan moet die natuurlijk wel aangeven dat hij die informatie, dus dat programma, wil hebben. Zo raakt de infrastructuur minder belast, kan de gebruiker sneller bij zijn programma en is de exploitant minder geld kwijt.

Postma denkt dat door een slimme toepassing van deze technieken de capaciteit van het netwerk meer dan verdubbeld kan worden. Voorwaarde is wel dat de 'zender' zijn programma's zo maakt dat ze grotendeels vooruit gestuurd kunnen worden.

Tot 1 januari zal Jamby elke maand wel een nieuw programma uitbrengen. Soms breedband, soms conventioneler. Soms voor eigen rekening, soms voor een opdrachtgever. Zo zal Jamby samen met VNU een project lanceren voor jonge vrouwen en komt er ook een samenwerkingsverband op reisgebied rond PointVictor. Postma: 'Het zijn demonstratie-cases. We willen gegevens verzamelen om de grote telecombedrijven te kunnen aantonen dat onze technieken werken. Dat het ook een business case oplevert. Want die concerns werken alleen met proven technology.'

Nu al kan Jamby zijn lopende kosten betalen uit de lopende inkomsten. Maar als de nieuw-ontwikkelde technologie wordt toegepast, komt het grote geld in zicht. Dan moeten de miljoeneninvesteringen van de afgelopen twee jaar zich beginnen terug te betalen. 'Ik denk dat de telecombedrijven tientallen miljoenen guldens op jaarbasis kunnen besparen. En ik denk dat de licenties Jamby miljoenen guldens per jaar gaan opleveren; misschien wel meer', zegt Postma.

Het is niet alleen dit soort technische oplossingen dat Jamby op termijn groot geld moet opleveren. Ook de concepten voor programma's en de know-how om zulke concepten te maken - en die is voor breedband heel anders dan voor tv of internet - moeten straks geld in het laatje brengen.

'We zitten op het snijvlak van tv en internet', zegt Postma. 'Die twee werelden zijn heel verschillend. Een tv-regisseur denkt in spanningsbogen. Die zoekt steeds naar het opbouwen van spanning, naar climaxen. Die denkt: hier, precies op dit moment, bij die traan, monteer ik een flashback. Die internetjongens zijn juist gewend om alle opties in één klap aan te bieden. Een climax komt op internet vrijwel niet voor. Een programmeur redeneert: bied nou al die filmpjes maar aan met een keuzemenu, en dan kiest de consument wel.'

Bij de ontwikkeling van breedbandprogramma's moeten regisseurs en de programmeurs wel samenwerken. 'Als een regisseur moet uitleggen wat een spanningsboog is, dan is dat niet in een paar zinnen verteld. Dat zijn bijeenkomsten die uren duren. Dan houden we niet op bij: het zal wel zijn zoals jij zegt. Dan gaan we door totdat we het ook echt allemaal begrijpen.'

Voor dat soort discussies heeft Jamby op de vierde verdieping tientallen vierkante meters matrassen liggen. Om urenlang in een bijna spirituele relaxsfeer elkaars taal te doorgronden. Allemaal met het doel om nieuwe technieken te ontwikkelen. De programma's die nu zijn gepresenteerd, 'die zijn voor mij het residu van het ontwikkelingstraject', zegt Postma oneerbiedig. Er worden ook formats voor tv-programma's ontwikkeld, zoals Backstage en Hitch Bitch die in september op V8 te zien zullen zijn. Dankzij het gebruik van digitale technieken komt de reality-tv weer een stap verder. De deelnemers zelf hanteren de camera. Een methode die op internet al langer wordt toegepast.

Dergelijke programma's leveren geld op. Opdrachtgevers financieren ontwikkelingstrajecten. Zo betaalt Veronica, de omroeporganisatie die breedband ooit als alternatief zag voor tv, meer dan tien miljoen gulden voor de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten die onder meer hebben geresulteerd in PointVictor en ToD. In ruil krijgt de tv-loze omroep het recht om de ontwikkelde techniek als eerste toe te passen.

Nog één ingrediënt moet in het alchemistische laboratorium van Jamby worden gemengd om het goud te vinden: de reclame. Want ook die zal heel anders worden dan op tv, of dan de duffe banners die door elke internetgebruiker worden genegeerd. Jamby gaat de komende maanden met reclamemakers om de tafel zitten. Ook bij deze ontdekkingstocht wil het bedrijf vooraan staan. 'Niemand weet nog hoe het moet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.