Het Eeuwige LevenAlbert Westerman (1943-2018)

Albert Westerman (1943-2018), de man die met State of Art succesvol was vanuit de Achterhoek

Vanuit de Achterhoek bouwde Albert Westerman een succesvol modemerk op. Hij was visionair, bourgondiër en verknocht aan zijn collectie Porsches. 

Albert Westerman.Beeld RV

Een merknaam is slechts een merknaam tot het alles is, zo wordt vaak gezegd. En textielondernemer Albert Westerman begreep dat. Na een bezoek aan een modebeurs in Italië ontwikkelde hij een verfijnde kwaliteit trui en gaf er een fraaie naam aan: State of Art. ‘Een merk voor casual herenkleding was geboren’, zegt Martijn Mateman, de huidige directeur van State of Art dat is gevestigd in Lichtenvoorde in de Achterhoek.

Het succes van State of Art is ook te danken aan Westermans grote passie naast kleding. In de afgelopen decennia verzamelde hij liefst 45 klassieke Porsches, die in het bedrijf tentoon zijn gesteld en waar de great & good van Nederland - Jan Peter Balkenende, prins Bernhard jr., Jan Kees de Jager en Chris Zegers - en zakenrelaties van State of Art mochten rijden. Mateman: ‘Hij huurde een charter en ging dan met iedereen naar Brescia in Italië om daar aan de klassieke rally Mille Miglia – de mooiste toertocht ter wereld – mee te doen.’

Terwijl veel modeketens de afgelopen jaren in Nederland door de moordende concurrentie zijn gesneuveld, bloeide State of Art, met een ontwerp- en ontwikkelcentrum in Lichtenvoorde, 38 eigen winkels en 5 franchisenemers. 

Altijd 120 procent

Albert Westerman was een telg uit een ondernemende familie in de Achterhoek. Zijn opa had voor de oorlog een hotel, zijn vader startte in 1935 samen met zijn broer een breiatelier, zodat de werklozen tijdens de crisis weer een baan konden vinden.

Na de oorlog groeide het bedrijf uit tot de grootste fabrikant van baby- en kinderkleding in de Benelux. Liefst 40 miljoen stuks rolden er van de band. In de jaren tachtig kwam de klad erin. Westerman, die zelf een opleiding aan de Hogere Textielschool had genoten en in 1982 de leiding van zijn vader overnam, besloot ook dames- en herenbreimode te laten maken in Azië en die in Nederland te verkopen aan ketens als C&A en V&D. De marges waren flinterdun, en dat bracht hem op het idee een eigen collectie te ontwikkelen.

Porsche’s en polo's

Het succes van State of Art maakte het ook mogelijk om zijn hobby uit te bouwen: het verzamelen van Porsches. Als dertiger kocht hij voor 5.500 gulden een 911 Targa die aardig was doorgeroest. Hij liet de auto restaureren en vele modellen volgden, waaronder een zeer zeldzame 550 Spyder. Hij koppelde er zijn kledingcollectie aan: State of Art Classic Porsche Collection.

De Porsches vormden het decor van de polo’s, broeken en andere kledingstukken. Maar ze waren niet alleen showmodellen, Albert Westerman racete er ook mee op de circuits van Spa en Zandvoort.

In 2001 besloot hij de productie van breimode te stoppen, maar hij bleef trouw aan de oude locatie in Lichtenvoorde. Het succes van Westerman blijkt ook uit het feit dat hij opklom in de Quote 500. Hij sponsorde niet alleen vele rally’s maar ook regionale projecten.

Van zijn vijf kinderen zit dochter Petra nu als gedelegeerd commissaris in het bedrijf, de dagelijkse leiding is in handen van Mateman en Hans Kuijf, mede-ontwikkelaar van State of Art.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden