Albert Heijn ziet groei marktaandeel stabiliseren

De omzet van het detailhandelsconcern Ahold is het eerste kwartaal van 1994 met 8 procent gestegen tot 8,6 miljard gulden (exclusief btw)....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

'Ons marktaandeel stabiliseert zich', vertelde Jan Andreae, directeur van Albert Heijn, de aandeelhouders gisteren tijdens de algemene vergadering. Volgens hem was er sprake van een 'krimpende wind' - waardoor het minder goed zeilen is. Maar hij zei goede hoop te hebben dat het marktaandeel, de omzet en het resultaat dit jaar toch volgens plan zullen groeien.

Andreae, en met hem Aholds president-directeur Cees van der Hoeven, putten moed uit het succes van de spaaractie voor een kristallen servies. De laatste vier weken van het afgelopen kwartaal is volgens Van der Hoeven het effect van de actie zichtbaar. In die periode zou het marktaandeel, dat voordien op 26,9 procent was blijven steken, weer licht zijn gestegen.

In een toelichting voor de pers, voorafgaande aan de aandeelhoudersvergadering, gaf Van der Hoeven hoog op over de hypermoderne logistiek bij Albert Heijn . Omdat diverse fabrikanten een directe verbinding met de scanningkassa's van Albert Heijn hebben, weten ze van uur tot uur wat er van hun produkten verkocht wordt.

Vorig jaar zou Albert Heijn met het systeem al 80 miljoen gulden bespaard hebben; voor de komende jaren verwacht Ahold nog eens tientallen miljoenen te besparen. Groei van de werkgelegenheid bij Albert Heijn, met pakweg 45 duizend werknemers een van Nederlands grootste werkgevers, zit er voorlopig niet in.

Terwijl de Ahold-bedrijven in Nederland het eerste kwartaal genoegen moesten nemen met een 3 procent hogere omzet van 4,2 miljard gulden, steeg de omzet in dollars in de VS met 5,5 procent tot 2,1 miljard. Omgerekend in guldens was de groei zelfs 8,1 procent.

De twee kwakkelende Amerikaanse ketens Edwards en Finast, die vorig jaar verlies leden, zitten volgens Van der Hoeven inmiddels weer op het goede spoor. Het eerste kwartaal hebben zij al een positieve bijdrage geleverd en ook voor het hele jaar verwacht Ahold winst.

De vroegere keten FNS, met winkels in de staten Connecticut, New York en Massachusets, is omgebouwd tot de discount-keten Edwards. Vanwege de malaise in de computer- en defensie-industrie in die regio kwamen consumenten alleen op de koopjes bij Finast af. Sinds de formulewijziging is het aantal klanten gestegen en volgens Van der Hoeven stijgt de laatste weken ook de omzet weer.

Bij Finast in Ohio heeft Ahold last van ijzersterke concurrenten als KMart en Walmart, die met aanbiedingen in non-food klanten weglokten. Ahold heeft de prijzen van zevenduizend artikelen in die categorie verlaagd en ook daar groeit volgens Van der Hoeven de omzet weer.

Ook de andere winkelketens doen het de laatste tijd wat minder. Bij de ketens Tops, Giant en Bi-Lo gaat het slechter dan een jaar geleden. Vooral Bi-Lo, met winkels in South-Carolina, heeft last van de concurrentie. Red Food Stores, Aholds nieuwste aanwinst, draait goed, maar zal vanwege de financieringslasten dit jaar nog niet bijdragen aan de winst. 'De eerste positieve bijdrage, na toerekening van alle financieringslasten, zal in 1995 komen', aldus Van der Hoeven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden