Albert Heijn opent onbemande supermarktjes in kantoren

Albert Heijn wil komend jaar honderd kleine, onbemande supermarkten openen in kantoorpanden. Voor het uitrollen van de supermarktjes werkt Albert Heijn samen met Selecta, het Zwitserse bedrijf achter de onbemande minisupermarkt Foodie’s.

Klanten gebruiken de zelfscanner in een filiaal van Albert Heijn.Beeld ANP

De twintig huidige filialen van Foodie’s in Nederlandse kantoorpanden worden omgedoopt tot ‘Albert Heijn To Go’, en daar komen er nog tachtig bij. Door de coronacrisis is een aantal trends versneld, zegt een woordvoerder van Albert Heijn: ‘Mensen gaan straks flexibeler en gespreid naar kantoor. Op elk moment van de dag moeten ze dan wat kunnen eten en drinken. De To Go-winkels kunnen 24 uur per dag open zijn en op verschillende plekken in kantoorpanden op maat worden gebouwd.’

Albert Heijn lijkt hiermee de concurrentie aan te gaan met cateraars en kantines. Maar volgens het bedrijf kan het ook worden gezien als een aanvulling; de supermarktketen staat open voor samenwerkingen met cateraars. Ook Ruud Baljé, voorzitter van de Verenigde voor Ondernemende Contract Cateraars (VOCC), denkt dat de AH To Go een aanvulling kan zijn op het aanbod van cateraars: ‘Er zit toegevoegde waarde in de ontwikkeling van producten en onbemande kassa’s van Albert Heijn. Maar de bestaande cateraar biedt menselijk contact, dat is heel belangrijk en misschien na de coronacrisis nog wel belangrijker.’ Hij denkt dat tussen cateraars en To Go-winkels een ‘unieke samenwerking’ kan ontstaan.

Het plan van Albert Heijn past bij de concurrentiestrijd tussen supermarktketens. Jumbo groeide de afgelopen tien jaar van 174 naar 637 winkels. Daarmee heeft de supermarktketen 21 procent van het marktaandeel in handen. Maar ook onlinesupermarkt Picnic heeft in gebieden waar het langer dan een jaar actief is een hoger aandeel op de onlinemarkt dan Albert Heijn, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. Albert Heijn zoekt naar nieuwe markten om de grootste te blijven. Met een marktaandeel van 35 procent is de keten zowel online als offline nog de grootste. Eerder dit jaar ging Albert Heijn samenwerkingen aan met tankstation BP en cateraar Albron.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden