Albert Heijn opent aanval op Lidl

Met zijn prijsverlaging van duizend artikelen ontketent Albert Heijn vandaag een nieuwe prijzenoorlog. Het supermarktconcern moet wel, want het verliest klanten aan discounter Lidl.

AMSTERDAM - De Nederlandse supermarkten maken zich op voor een nieuwe prijzenoorlog na de aankondiging van Albert Heijn dat het concern vandaag duizend artikelen in prijs verlaagt. Met de nieuwe prijsverlagingsactie richt marktleider AH zich onder meer op discounter Lidl, die steeds meer klanten wegkaapt.


Ook wordt beter ingespeeld op het groeiend aantal consumenten dat reclamefolders vergelijkt en afhankelijk van de wekelijkse aanbiedingen voor een bepaalde winkel kiest, zegt een woordvoerder van AH.


De actie lijkt op die van tien jaar geleden, toen Albert Heijn zijn dure imago wilde bestrijden - al is dat laatste volgens het bedrijf deze keer niet de doelstelling. De in 2003 begonnen prijzenoorlog duurde drie jaar, waarna de prijzen weer werden verhoogd om de winsten te herstellen.


Zelfs na de nieuwe prijsverlagingsactie zal Albert Heijn met veel producten nog steeds duurder zijn dan discount supermarkten. 'We verlagen vooral A-merken en die hebben de discounters niet', zegt de concernwoordvoerder. 'AH blijft met zijn prijzen in het midden en dus is er geen sprake van een prijzenoorlog.'


Volgens supermarktexperts komt de prijsverlagingsactie van AH wel degelijk neer op het begin van een prijzenoorlog. 'Tien jaar geleden werd het ook geen prijzenoorlog genoemd', zegt Joop Holla, analist van marktonderzoeker GfK. 'Men noemde het een prijsherpositionering. Maar zodra je bewust een groot aantal prijzen gaat verlagen om scherper te concurreren, kun je het waarschijnlijk toch wel een prijzenoorlog noemen.'


Met de nieuwe actie wil Albert Heijn wel degelijk zijn nog immer tamelijk 'dure' imago bijstellen, denkt Holla. 'Dat moet ook wel. Het consumentenvertrouwen is laag en de prijzen van voeding zijn het afgelopen jaar met bijna 3 procent gestegen. Als het besteedbare budget niet toeneemt, gaat de consument disciplineren.'


De reacties van andere supermarktketens staan vast. Concurrent Jumbo liet zaterdag weten dat het zich beroept op de laagste prijzen en automatisch zal reageren op prijsverlagingen elders. Hoelang de prijzenoorlog gaat duren, is volgens Holla moeilijk te voorspellen. 'Het zou weleens langer kunnen zijn dan de vorige keer. De consument is er hoe dan ook bij gebaat.'


Consumenten bezuinigen op verschillende manieren op hun dagelijkse uitgaven. Ze gaan minder vaak uit eten en dat heeft de supermarkten de afgelopen jaren juist geld opgeleverd. Luxe producten worden vaker vervangen door goedkopere alternatieven. En de consument koopt minder merkartikelen dan voorheen. Albert Heijn breidt zijn producten van het merkloze AH-basic uit naar vierhonderd.


Straatvechter rukt op


Albert Heijn roept Lidl uit tot een directe concurrent. Die keten maakt een 'heel stevige ontwikkeling door', waartegen de grootste Nederlandse supermarktketen zich moet verweren, stelt Albert Heijn-topman Albert van der Laan. De Duitse straatvechter Lidl - die voorheen bekendstond om rommelige winkels, open graaidozen en een grauwe uitstraling - heeft zich opgewerkt tot een geduchte tegenstrever van Albert Heijn.


Volgens marktonderzoekbureau GfK heeft Lidl er het afgelopen jaar 360 duizend Nederlandse huishoudens als klant bij gekregen. Het bureau volgt het boodschappengedrag van tienduizend huishoudens. In het tweede kwartaal van 2012 kwam 49,4 procent daarvan over de vloer bij Lidl. In dezelfde periode dit jaar was dat 54,1 procent; een deel van die groei ging ten koste van AH.


Een keten die per kwartaal meer dan de helft van de Nederlanders als klant trekt, levert een goede prestatie. Temeer omdat Lidl in Nederland slechts 360 filialen heeft, tegenover 850 winkels voor Albert Heijn. Het Lidl-succes is deels terug te voeren op het merkenbeleid, denkt analist Holla van GfK. Anders dan in andere Europese landen voert Lidl in Nederland geen A-merken. Er is strategisch gekozen voor lage prijzen en een groot assortiment verse groenten en fruit.


Op het gebied van brood moet Lidl nog een inhaalslag maken, zegt Holla, 'maar de profilering met versproducten is succesvol. Dat wordt ondersteund door onderzoeken van de Consumentenbond. Verder is er aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en voor spaaracties.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden