nieuws technologie tegen voedselverspilling

Albert Heijn experimenteert met digitale kortingssticker: hoe later op de dag, hoe hoger de korting

Klanten van Albert Heijn in Zandvoort kunnen geld verdienen door hun vis en gevogelte op het juiste moment in te slaan. De supermarkt experimenteert sinds maandag met dynamisch afprijzen op producten waarvan de houdbaarheid verloopt.

Dynamisch afprijzen bij Albert Heijn tegen voedselverspilling. Beeld Albert Heijn

Naarmate de houdbaarheid ten einde loopt, worden de prijzen verder naar beneden bijgesteld. Albert Heijn hoopt hiermee verspilling fors terug te dringen. De proef loopt twee maanden, bij succes komt het systeem eind 2019 mogelijk naar honderd andere vestigingen.

De proef is een digitale opwaardering van de bekende sticker met 35 procent korting, die Albert Heijn plakt op producten die de prullenbak in dreigen te gaan. Een algoritme overweegt houdbaarheid, locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historische verkoop en voorraad in de winkel. Daaruit rolt een korting van 10 tot 60 procent, waarna het algoritme geheel zelfstandig het bedrag op het elektronische prijskaartje aanpast.

De levensmiddelenbranche wordt geplaagd door zorgen over verspilling, milieu, dierenwelzijn, en de rechten van boeren en arbeiders in de landen waar de producten vandaan komen. Supermarkten liggen daardoor onder het vergrootglas. Een beetje grootgrutter heeft tegenwoordig een uitgebreide verantwoording van zijn toeleveringsketen en duurzaamheidsbeleid op de website.

Verspilling halveren

In Nederland wordt jaarlijks 1,8- tot 2,5 miljard kilo voedsel verspild in de keten van verbouwer of leverancier naar supermarkt en consument. Die laatste gooit gemiddeld 41 kilo per jaar in de prullenbak, wel 7 kilo minder dan in 2010. Het kabinet wil uiterlijk in 2030 de voedselverspilling halveren en stelde daartoe vorig jaar 7 miljoen euro beschikbaar. Het bedrijfsleven legde hetzelfde bedrag op tafel. Supermarkten zijn verantwoordelijk voor 4 procent van de jaarlijkse verspilling, en hebben bovendien grote invloed op hun toeleveranciers.

‘Sinds een jaar of vijf zijn supermarkten serieus verspilling gaan meten’, zegt Toine Timmermans, directeur van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling, een samenwerkingsverband van bedrijven, overheid en wetenschap. ‘Daarvoor was het geen onderwerp. De eerste stappen zijn gezet, door verspilling in kaart te brengen en anders in te kopen. Nu zie je dat de levensmiddelenbranche een stap verdergaat door technologie in te zetten. Dynamisch afprijzen kan verspilling met 30 tot 90 procent terugbrengen.’

Jumbo heeft app

Albert Heijn werkte hiertoe samen met Wasteless, een Israëlische start-up die technologie voor dynamische afprijzing ontwikkelt en de winkelketen heeft geholpen hetzelfde te doen. Eerder deze maand sloegen supermarktketen Marqt en Wasteless de handen ineen. Jumbo, de nummer twee in de branche, werkt samen met Too Good To Go, een app waarop gebruikers een goedkoop boodschappenpakket kunnen bestellen dat wordt samengesteld uit voedsel dat bijna verlopen is. Vrijwel alle supermarkten doneren onverkocht voedsel aan voedselbanken.

Albert Heijn gaat in Zandvoort kijken of de techniek werkt en of de klant het begrijpt. De variabele korting wordt later uitgerold naar producten die nog enkele dagen houdbaar zijn. Behalve gunstige publiciteit hoopt Albert Heijn dat de actie ook voordeel oplevert: ieder weggegooid product is immers weggegooid geld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden