Column

Albert Heijn Biologisch, daar word ik agressief van

In Utrecht zit nu een gewone Albert Heijn én een Albert Heijn Biologisch. Keiharde marketing dus.

Beeld Thinkstock

Toen ik dit weekend door Utrecht liep en daarbij in de Twijnstraat terechtkwam, zag ik iets vreemds. Naast de Albert Heijn zat nóg een Albert Heijn. Een Albert Heijn Biologisch.

Het was een kleinere winkel, en binnen stonden enthousiaste jongens met gebroken witte katoenen schorten aan. De schappen waren op elkaar gestapelde houten kratjes, en de muur was, natuurlijk zou ik bijna willen zeggen, bewerkt met schoolbordverf en gekrijte krulletters. Op het raam stond in diezelfde krulletters: 'Het lekkere gevoel van biologisch.'

Ik werd er meteen een beetje agressief van, een emotie die de biologische beweging helemaal niet probeert op te roepen, maar ik word altijd bozig als gigantische bedrijven op een te ostentatieve manier doen alsof ze kleine schattige ondernemertjes zijn die alles zelf met een oude kruiwagen in noeste houten kratten vervoeren. De Albert Heijn is daar een meester in; de aanhef van het persbericht over het nieuwe biologische filiaal luidde: 'Albert Heijn opent biologisch winkeltje in Utrecht.'

O, gekke schattige Albert Heijn met je koddige kleine winkeltjes!

Om dezelfde reden kan ik ook totaal niet tegen de groente- en fruitverpakkingen in grote supermarkten waarop tegenwoordig bijna altijd een foto van een of ander frisgeboend Boer zoekt Vrouw-stel staat met de tekst: 'Dit zijn Johan en Anke Broerse uit Maarselerveen. Samen met de twintig verstandelijk gehandicapten van hun zorgboerderij hebben zij deze appels zelf geteeld, geplukt en verpakt. Johan, Anke en hun team hopen dat de appeltjes u smaken!' Vaak kun je dan ook nog thuis een QR-code op de verpakking scannen om op internet een korte docusoap over Johan en Anke en het reilen en zeilen van hun superkleinschalige zorgbedrijf te bekijken. En dat is vast sympathiek maar het is ook gewoon keiharde marketing. Als met geld smijtende veertigers zoals ikzelf het niet zo belangrijk zouden vinden om te weten dat Johan en Anke die appels zelf hadden geteeld, zou ook niemand het nodig vinden om dat op de zak te vermelden.

Goed, eind van de tirade. Voor de bewoners van de Twijnstraat en omgeving is die Albert Heijn Biologisch vast hartstikke fijn. Hij opent namelijk een uur eerder dan de gewone Albert Heijn ernaast; al om zeven uur 's ochtends. Dat is natuurlijk omdat biologische mensen veel eerder opstaan dan gewone mensen.

Nog even over dat verschil tussen biologisch en gewoon, daar heeft de Albert Heijn ook al iets op bedacht, want we moeten natuurlijk niet denken dat biologisch alleen voor een select groepje is. 'In iedere Albert Heijn-supermarkt heeft de klant nu dagelijks de keuze: gewoon of gewoon biologisch', staat er op de site van Albert Heijn.

Daar moet ik gewoon een beetje van overgeven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden