Albers' schoonste droom gaat in vervulling

Het Wilhelmus dat de Duitsers per cd hadden meegebracht naar Zandvoort vertoonde een raar dubbel eindje dat nooit in de partituur heeft gestaan en Christijan Albers moest nogmaals, verbaasd, zijn petje afzetten....

De 24-jarige Nederlandse coureur had zijn grote droom voor dit seizoen waargemaakt: de Nederlandse versie van de Deutsche Tourenwagen Masters winnen met zijn Mercedes-CLK. Het Nederlandse succes werd nog vergroot door het fantastische rijden van Jeroen Bleekemolen (22) die met zijn Opel als zevende eindigde en een flinke groep gevestigde namen achter zich liet.

Maar lange tijd was de grote man van deze race een andere 24-jarige, de Duitse Opelrijder Timo Scheider. Die had zich, tamelijk verrassend, als snelste gekwalificeerd en trok er bij de start meteen tussenuit, gevolgd door Albers die achter hem als derde was geplaatst. Albers later: 'Ik was sneller, maar niet genoeg sneller en kon er absoluut niet voorbij.' Scheider en Albers hadden het geluk dat ze in de linkerrij konden beginnen. De mannen aan de rechterkant hadden veel minder geluk want Martin Tomczyk (Audi) die als tweede op eerste startrij stond, bleef staan toen de rode lichten uitgingen. Dat hield voor de coureurs achter hem ernstig op en het gooide het klassement meteen al flink door elkaar.

Het verschil tussen Scheider en Albers was nooit meer dan een halve seconde. De Nederlander ging het eerst naar binnen voor de eerste van twee verplichte pitstops. Het Mercedes-fabrieksteam deed daar (vier nieuwe banden) precies 4,8 seconden over. De DTM-auto's hebben een speciale krik die door de coureur zelf bediend wordt en bestaat uit vier pootjes die alle vier de wielen tegelijk van de grond tillen. Dat luistert heel nauw en het sein dat alle wielen gewisseld zijn en de pootjes kunnen worden ingetrokken moet precies op het goede moment gegeven worden.

Dat lukte duidelijk niet bij Scheider die een ronde na Albers zijn opwachting maakte in de pits. Het wiel rechts voor zat niet vast toen Scheider zijn wagen weer liet zakken en wegreed. Binnen enkele tientallen meters was het losse wiel er afgelopen en kon Scheider zijn Opel tegen de vangrail parkeren. Met tranen in de ogen wandelde de Duitser terug. Teamwork gefaald, zege verspeeld. Hoewel: Scheiders pitstop was trager geweest dan die van Albers en hij had in elke geval op dat moment de eerste plaats zeker verspeeld.

Albers' grootste concurrent voor de titel Deutscher Tourenwagenmeister, zijn teamgenoot Bernd Schneider, had met een 13de plaats uitermate zwak getraind. Maar deze routinier smaakte ook het geluk-van-links bij het startincident rond Tomczyk. Hij reed vervolgens feilloos en zeker en maakte twee perfecte pitstops die waarschijnlijk zo in de recordboeken hadden gekund. Na die stops reed Schneider onbedreigd op een totaal onverwachte tweede plaats.

De zege van Albers kwam de laatste ronden nog in gevaar ook: 'Ik kreeg steeds meer vibratie. Ik had bij de training al een keer een klapband gehad bij 200 kilometer per uur en toen ging ik achterstevoren de heuvel op. Ik was doodsbang dat dat weer zou gebeuren. Dus moest ik rustiger rijden. Dat is vreselijk. En daardoor kon Bernd Schneider zo dichtbij komen.'

Albers over het kampioenschap: 'Ik ga mezelf geen druk opleggen voor Hockenheim.' Hij weet dat Schneider daar met zijn excellente baankennis torenhoog favoriet is. Voor Mercedes is het een luxe probleem. Een van de twee wordt zeker kampioen. Alle anderen staan inmiddels te ver achter.

Jeroen Bleekemolen, dit jaar voor het eerst in een Opelfabrieksteam, wist zijn grote voordeel uit te buiten: hij heeft op Zandvoort van alle deelnemers de meeste ronden gedraaid. Hij had een dertig ronden durend gevecht met Mercedes-fabrieksrijder Marcel Fässler. Maar twee ronden voor het eind begon een band langzaam leeg te lopen bij de jonge Nederlander. En dat kostte hem een zeker lijkende, verdiende zesde plaats. 'Maar ik sta nu tenminste in het lijstje van de mannen die punten voor het kampioenschap hebben. Dat haalt een hoop druk weg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden