Al die films vreten bandbreedte

Kabelmaatschappij Ziggo komt vandaag met jaarcijfers, in een markt die volop in beweging is. Wat zijn de drie grootste bedreigingen voor Ziggo?

Ziggo zelf

Of eigenlijk UPC. Of de combinatie van die twee. Sommige analisten voorzien dat vandaag, tegelijk met de jaarcijfers, de overname van Ziggo wordt aangekondigd door Liberty Global, het moederbedrijf van die andere kabelreus, UPC. Hierdoor ontstaat een kabelmoloch met vijf miljoen klanten. Mooi voor de aandeelhouders, die verlekkerd naar allerlei schaalvoordelen kijken, maar klanten zien vooral de bui al hangen. Want samenvoegingen bleken in het verleden vooral tot ongemakken te leiden: haperende verbindingen, een slecht bereikbare klantenservice, verkeerde facturen.


Maar dat is een kortetermijneffect, zeggen analisten. Op de langere termijn zullen er kostenbesparingen zijn dankzij efficiencyvoordelen. Die voordelen komen wellicht deels bij de klant terecht. En uiteindelijk zal de dienstverlening beter worden doordat beide concerns hun beste technieken en diensten geleidelijk bundelen.


Kpn

Telecomconcern KPN en de kabelbedrijven zitten van oudsher in elkaars vaarwater, en dat is de laatste jaren alleen maar toegenomen: KPN bevecht de kabelaars met het aanbod van televisie, kabelaars bieden op hun beurt telefonie en sinds enige tijd ook mobiele telefonie. Op het gebied van internet lijkt de strijd te gaan tussen glasvezel, de toekomst van KPN, en kabel. Die laatste was wat betreft bandbreedte altijd in het voordeel, maar met de gestage opkomst van glasvezel lijkt KPN de betere uitgangspositie voor de toekomst te hebben.


De discussie over welke sneller is, is vanuit de consumenten bezien nogal gezeur, vindt analist Tim Poulus van onderzoeksbureau Telecompaper. 'Komen er van die glasvezeljongens aan je deur om te zeggen dat je met hun spullen een toekomstvast netwerk hebt. Waarom zou ik dat willen? Als mijn netwerk stuk gaat, is dat vooral hun probleem, want dan ga ik naar een ander.' De consument hoeft niet per se glasvezelnetwerk, wil Poulus maar zeggen, de klant wil een goede dienst.


En juist daar is nauwelijks onderscheid. Elke aanbieder biedt tegenwoordig triple play: als consument krijg je tv, internet en telefonie in één pakket. Iedereen biedt meer hd-zenders, gratis bellen onderling en video on demand. De een heeft net iets andere diensten dan de ander, zoals KPN sommige abonnementen biedt waarin de muziekdienst Spotify zit. Daar houdt 'de strijd' tussen de grote aanbieders wel zo'n beetje op.


Maar de snelheid van de internetverbinding is nog wel een belangrijke factor, zegt Poulus. 'Differentiatie in bandbreedte is hun verdienmodel. En met snelheid kun je nog steeds scoren.'


Netflix

De zucht naar bandbreedte heeft afgelopen najaar een impuls gekregen met de komst van televisiedienst Netflix. Deze all-you-can-watchdienst in Nederland soupeert inmiddels zo'n 10 procent van het netwerkverkeer op. Grote kabelaars en telecombedrijven vinden dat maar vervelend. 'Ze zien Netflix echt als de vijand', zegt Poulus. Want als het beeld hapert, bellen klanten met hun kabelboer. Die moet extra investeren in bandbreedte, terwijl de inkomsten naar Netflix gaan. Bovendien snoept Netflix inkomsten weg bij de video-on-demanddiensten. En als klap op de vuurpijl gaat de filmdienst ook nog uitzenden in ultra-hd, de vier keer zo detailrijke opvolger van hd. Dat vreet helemaal bandbreedte. In de VS lijkt de weg vrij voor kabelaars om meer geld te vragen aan klanten die Netflix kijken. Volgens de Nederlandse Telecommunicatiewet mag dat niet.


Poulus vindt dat de kabelaars en KPN niet zo moeten zeuren. 'Dankzij Netflix hebben consumenten eindelijk een reden om meer bandbreedte te willen. Als ze onbekommerd met drie schermen ultra-hd willen kijken, zullen ze waarschijnlijk een duurder abonnement kiezen.' Ander lichtpuntje: als kabelbedrijven van de toezichthouder ACM straks geen analoge televisie meer hoeven door te geven, komt er ook op hun netwerk veel capaciteit vrij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden