Al deze tijdschriften staan in de etalage

ROOTS

(voorheen Grasduinen)


'Een prachtige rups van 32 jaar oud heeft zich ontpopt tot een schitterende vlinder', zo kondigde Sanoma nog maar twee jaar geleden de geboorte van Roots aan. Die rups was Grasduinen, vanouds hét natuurblad van Nederland. Ondanks de zeer trouwe lezersschare werd Grasduinen steeds meer achtervolgd door een wat nuffig imago: groene kaplaarzen, mannen met baarden, kortom de sfeer van het oprichtingsjaar 1979. Een reboot als fleurig magazine met Engelstalige titel moest het tij keren.


Oplage, in het tweede kwartaal van dit jaar: 23.830


Verschil t.o.v. het tweede kwartaal van 2012: -6,3 procent


PLAYBOY

Het 30-jarig bestaan vierde de Nederlandse editie van Playboy in oktober, Beertje van Beers sierde de cover. Precies dertig jaar eerder kwam het eerste nummer in Amerika uit, met Marilyn Monroe op de cover. Aan het begin van het nieuwe millennium lazen nog ruim 100 duizend personen het blad. Sindsdien wenden mannen zich massaal tot het internet voor vrouwelijk bloot. Daar is het immers gratis en overvloedig beschikbaar. 'Maar', zo zei de hoopvolle hoofdredacteur Patrick Goldsteen donderdag, 'mannen zullen altijd van blote vrouwen blijven houden.' Op naar de volgende dertig jaar? We zullen zien.


Oplage, in het tweede kwartaal van dit jaar: 27.015


Verschil t.o.v. het tweede kwartaal van 2012: -40,1 procent


BEAU MONDE

Sanoma koketteert met Beau Monde als 'dé glamourglossy van Nederland, altijd positief en met een grote glimlach'. Sinds 1995 ligt het blad elke drie weken in de schappen, tussen gelijksoortigen als Grazia en Marie Claire. Op de glimmende pagina's prijken nationale en internationale sterren en nieuwtjes over mode, beauty en lifestyle. Jaarlijks zijn er de Beau Monde Awards, 'hét glamour-event van het jaar'. Mies de Vries volgde vorig jaar John Lukken op als hoofdredacteur. 'Beau Monde is m'n vaste verkering bij Sanoma Media', zei ze toen. 'We namen al tweemaal afscheid, maar ik blijf terugkomen, steeds wijzer. Dit keer for the real thing.'


Oplage, in het tweede kwartaal van dit jaar: 77.471


Verschil t.o.v. het tweede kwartaal van 2012: -13,2 procent


VORSTEN ROYALE

Vorsten Royale is niet de kuitenbijter van de monarchie, maar brengt wel bewaarnummers uit. De hoofdredacteur Justine Marcella is een echte marketeer en reist met alles mee: van Veenendaal tot Brunei, van Singapore tot Moskou. Ze betrekt haar lezers bij alles en twittert. Vorsten Royale is niet goed voor de bloeddruk van een republikein, maar het is zeker niet zoetsappig. De monarchist vindt het een fijn blad, dat de speldenprik niet schuwt. En Vorsten groeit sterk - met dank aan de recente abdicatie (met de primeur van een 'morphing cover', waarbij foto's van Beatrix en haar zoon naadloos in elkaar overvloeien) en de inhuldiging.


Oplage, in het tweede kwartaal van dit jaar: 41.284 exemplaren


Verschil t.o.v. het tweede kwartaal van 2012: +29,2 procent


KIJK

Het beroemde populair-wetenschappelijke jeugdblad met de blauwe omslag waarmee een generatie techneuten en wetenschappers is grootgebracht. Beleefde vooral in de jaren tachtig en negentig gouden tijden, met trendsettende rubrieken en typerende 'exploded-view' infografieken van auto's, vliegtuigen en civieltechnische bouwwerken. Na de eeuwwisseling liep het vlaggeschip van de populair-wetenschappelijke bladen averij op door slinkende abonneeaantallen. Er volgde een grote restyling: KIJK, nu met witte omslag, moest vooral weer de inmiddels volwassen geworden oud-lezers aanlokken.


Oplage, in het tweede kwartaal van dit jaar: 40.253


Verschil t.o.v. het tweede kwartaal van 2012: -16,8 procent


PANORAMA

'Panorama hoopt een vriend van den huize te worden', viel te lezen in de eerste Panorama ooit. 'Populaire wetenschap, sport, kunst, modes zullen hun deel krijgen. En het streven naar actualiteit zal, bij strikte godsdienstige en staatkundige onzijdigheid, nooit ontaarden in een zucht naar het sensationeele.' Dat was in 1913. Eerder dit jaar vierde het weekblad zijn 100ste verjaardag. Een sensatieschuwe allemanshuisvriend kun je het mannentijdschrift met de beste wil niet noemen. Dat hoeft van hoofdredacteur Frans Lomans ook niet. De nadruk ligt tegenwoordig op misdaadverslaggeving, maar een gapend decolleté is nooit ver weg.


Oplage, in het tweede kwartaal van dit jaar: 42.796


Verschil t.o.v. het tweede kwartaal van 2012: -22,6 procent


TRUCKSTAR

'Opnieuw 'n dikke Zweed om te testen. Ditmaal dus dat andere Zweedse merk, én in Euro 6, én met de machtige V8!' Truckstar, het vierwekelijkse blad voor de vrachtwagenchauffeur en -fan weet hoe de boodschap te brengen. De naamsbekendheid in de branche is bijna 100 procent, en niet alleen met dank aan de testen, de database en de reportages. Het blad organiseert ook het jaarlijkse Truckstar-festival in Assen, een van de vijf 'events' van Sanoma, die de nieuwe eigenaar er met het blad bij krijgt. Want natúúrlijk blijft Truckstar bestaan.


Oplage, in het tweede kwartaal van dit jaar: 37.507


Verschil t.o.v. het tweede kwartaal van 2012: -4,4 procent


NIEUWE REVU

'Socialisme, sex en sensatie', was sinds midden jaren zeventig het motto van Nieuwe Revu. 'Elke week nieuws en entertainment', staat nu braaf boven aan het blad, maar Revu heeft zijn rebelse karakter niet nog altijd niet verloren. Elke week staat er wel een reportage over cokegebruik in Volendam, een interview met een pornoster of een verhaal over inbrekers in. In 1968 was de oplage 280 duizend, ruim tien maal wat het nu is. De column van Willem Holleeder leidde niet tot de gewenste oplagestijging en werd geschrapt. Sinds donderdag is het blad te koop op Marktplaats.nl: 'Dit legendarische mediamerk kan NU van jou zijn.'


Oplage, in het tweede kwartaal van dit jaar: 25.323


Verschil t.o.v. het tweede kwartaal van 2012: -25,7 procent

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden