AkzoNobel fleurt op dankzij economische herstel

De sterke euro kan de pret niet drukken bij het Nederlandse verf- en chemieconcern Akzo. Ondanks een omzetdaling in het tweede kwartaal bleef er onderaan de streep 11 procent meer over.

AMSTERDAM - AkzoNobel, onder meer bekend van de verfmerken Sikkens en Flexa, realiseerde een nettowinst van 205 miljoen euro, 21 miljoen euro meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.


De omzet van de onderneming kwam daarentegen uit op 3,71 miljard euro, een afname van 4 procent.


Die daling schrijft Akzo onder meer toe aan de sterke euro. Ook heeft het concern activiteiten afgestoten waardoor de omzet afnam. In alle bedrijfsonderdelen namen de verkopen echter toe, wat leidde tot meer winst.


De multinational zegt nu ook in Europa duidelijker te profiteren van een aantrekkende economie. Bij het bedrijfsonderdeel Decorative Paints, de huis-tuin-en-keukenverf, sprak men in het eerste kwartaal nog van voorzichtige marktomstandigheden. Over de laatste drie maanden was Akzo Nobel zekerder. Het verkocht in de meeste Europese landen meer verf.


Met name in Groot-Brittannië en Oost-Europa profiteerde het van de bouwwoede. In Nederland waren er ook lichtpuntjes, maar het bedrijf verwacht pas in de komende kwartalen zichtbaar te profiteren van de aantrekkende huizenmarkt. 'Eerst kopen mensen een nieuw huis, pas later gaan ze verven', zegt een woordvoerder.


Ook bedrijfsonderdeel Performance Coatings zag de vraag naar zijn industriële verf toenemen. Het bedrijf heeft zelfs orders laten schieten. De speciale lakken zijn populair in de auto- en luchtvaartindustrie en bij bouwers van bijvoorbeeld grote stalen bruggen. De winstmarges zijn er tevens hoger dan bij huis-tuin-en-keukenverf.


Ook hebben de al eerder doorgevoerde kostenbesparingen tot hogere winsten geleid in het tweede kwartaal. Het verf- en chemieconcern heeft de afgelopen jaren wereldwijd een groot aantal fabrieken gesloten en in anderen juist geïnvesteerd. Daardoor is er minder overlap aan activiteiten.


De sterke euro drukt de cijfers, maar dat is een cosmetisch effect. Het bedrijf ontwikkelt, produceert en verkoopt in landen als China bijna volledig lokaal. De euro heeft dus geen invloed. De multinational moet op de winst- en verliesrekening de resultaten echter omrekenen naar euro's.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden