Ajax investeert in 'röntgenfoto van de sporter'

Om jonge talenten beter te laten voetballen heeft de club voor vier miljoen euro een voetbalontwikkelingscentrum gekocht.

AMSTERDAM - Voor de prijs van een aardige linksback, vier miljoen euro, heeft Ajax in de periferie van de Amsterdam Arena het modernste voetbalontwikkelingscentrum van Europa neergezet. Het terrein van De Toekomst wordt overheerst door een reusachtige witte opblaashal met drie sponsorstrepen erop.


Inderdaad, zo hebben wij gedacht', gaf commercieel directeur Henri van der Aat toe, bij de opening van het Adidas MiCoach Performance Centre. 'Voor de prijs van zo'n back konden we iets beters doen, meenden we. We hebben gezegd: laten we één keer in iets gedurfds investeren.'


Barry Drust, de wetenschappelijke medewerker van Liverpool FC en de John Moores University, kwam in Amsterdam kijken en was onder de indruk. Hij vertelde het vrijdag zonder mankeren aan Van der Aat, de demissionaire voorzitter Uri Coronel, en een gehoor van gelouterde professionals. Drust: 'Om eerlijk te zijn, dit heeft geen enkele club in Engeland.'


Van der Aat citeerde uit het beleidsplan 2009-2014, waarin de jeugdopleiding van Ajax naar internationaal hoogstaand niveau opgestuwd dient te worden. Waar grote clubs in het buitenland zich bij zaken als gps-tracking, fysiologische meting, database en videoanalyse volledig richten op het eerste elftal, daar doet Ajax de volledige jeugdopleiding erbij.


Ajax moet 'out of the box' durven denken, zo schreven de beleidsmakers. Van der Aat: 'We vonden dat we niet moeten vasthouden aan alles wat we al hebben, aan het oude stramien. En we willen niet te veel 'ja maar' horen. Met geld gaan we het als Ajax niet redden. Er zijn veel rijkere clubs. We moeten creatief zijn, innovatief. We moeten een ware topsportinstelling worden. Laten we streven naar de minste blessures van Europa, naar samenwerking met de wetenschap.'


Het is het 'meten = weten' dat ook bij Ajax opgeld gaat doen. Alle objectieve gegevens moeten in kaart gebracht worden. Trainers moeten gaan werken met de informatie die de medische en sportwetenschappelijke staf van clubdokter Edwin Goedhart gaat leveren.


Dat noopt tot een omslag in het denken en doen van Nederlands bekendste voetbalclub. Maar volgens de Brit Simon Drabble, de wetenschappelijke begeleider van sponsor Adidas, is Ajax al een heel eind op weg. Daarom heeft zijn bedrijf gekozen voor de ontwikkeling van de enorme testbatterij op trainingscomplex De Toekomst.


Ajax geldt als vooruitstrevend in Europa. Die progressiviteit lijkt haaks te staan op de nieuwe richting die door Johan Cruijff en de zijnen wordt gepropageerd: terug naar de basis, terug naar het gevoel en de intuïtie. Het oog van de meester moet weer beslissen, niet de laptops van de vele begeleiders.


Van der Aat, woordvoerder bij afwezigheid van directeur Rik van den Boog, pareerde: 'Wetenschap is ondersteunend, niet leidend bij Ajax. Zeventig procent van de dingen die we doen, is onderbouwd met kennis. Dertig procent gebeurt op intuïtie.'


Cruijff was niet aanwezig bij de opening van het centrum. Van der Aat noemde de afwezige even in zijn toespraak. Hij repte van woelige tijden waarin de club verkeert. De oud-zeilcoach kent zijn eigen toekomst niet. 'We hebben hier de voorbije tijd cynische humor gekregen. Als we het moeilijk hebben, dan zeggen we tegen elkaar: misschien moeten we het aan Johan vragen.'


Voor de ontwikkeling van het kenniscentrum is aan Johan Cruijff niets gevraagd. De plannen dateren van 2009 en de bouw heeft in recordtijd plaatsgevonden. Er is samengewerkt met partijen die zich al hebben bewezen in de wereld van de toegepaste sportwetenschap. Namens Biometrics uit Almere kwam directeur Henk van den Heuvel demonstreren wat biometrie voor de voetballerij kan betekenen. Hij heeft een eigen laboratorium in de opblaashal van De Toekomst. Toke Hilgeholt is de 'embedded scientist' van de Vrije Universiteit. De bewegingswetenschapper ondersteunt alle testprogramma's van Ajax. De bedoeling is een totaalbeeld van de jonge voetballer te krijgen. Van den Heuvel noemde het 'de röntgenfoto van de sporter'.


Toen hij werd geconfronteerd met de politieke koerswijziging van Ajax en de mogelijke sluiting van het juist geopende centrum, deed hij laconiek. 'Willen ze het om politieke redenen niet gebruiken, dan doen we de deur op slot en komen we één keer per jaar langs, om de boel af te stoffen.'


Bij Ajax maakt het ontwikkelingsmodel deel uit van een wereldwijde campagne om de eigen kennis te verkopen. China is geïnteresseerd in de data van het nieuwe centrum. En cameramannen legden vrijdag alles vast voor een documentaire die op de Arabische zender Al Jazeera wordt uitgezonden.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden