Update

Ajax in beroep: Rechten shirt zijn wél goed beschermd

Ajax is in beroep gegaan tegen de beslissing van de rechtbank in Amsterdam dat de merkregistratie van het rood-witte voetbalshirt ongeldig is. De landskampioen is het niet eens met de rechter dat geen onderscheid bestaat tussen zogeheten beeldmerk en kleurcode.

Beeld ANP

Het betreft een beroep tegen een technisch onderdeel in het vonnis, dat verder positief uitviel voor Ajax. De rechtbank oordeelde namelijk dat een markthandelaar de verkoop van witte shirts met een rode baan moet staken.

Het ontwerp van het Ajax-tenue is weldegelijk goed beschermd. Dat meldt Ajax vandaag op zijn website. Gisteren stelde merkenbureau Chiever nog dat de Amsterdammers het recht op het uiterlijk van hun shirt kwijt waren geraakt.

De zaak kwam aan het rollen door een rechtszaak die Ajax had aangespannen tegen een marktkoopman, die nagemaakte spullen van de club verkocht. Ajax won de zaak, omdat de marktkoopman de illusie wekte dat het om officiële Ajax-producten ging. Maar Ajax bleek verzuimd te hebben de kleurmerk van het tenue volgens de Europese richtlijnen veilig te stellen.

Ajax reageert met een statement op de kwestie:

De rechtbank heeft er geen enkel misverstand over laten bestaan dat dit shirt juridisch is beschermd. Iedereen die het shirt namaakt in welke vorm dan ook, pleegt volgens de rechtbank een onrechtmatige daad. Een wit shirt met een rode baan wordt door het publiek aangezien als een shirt dat afkomstig is van Ajax. Dat is voor de rechtbank voldoende reden om te besluiten dat iedereen die zonder toestemming dergelijke inbreukmakende producten verkoopt ten opzichte van Ajax onrechtmatig handelt.

Ajax heeft de procedure dan ook gewonnen. De markthandelaar in kwestie moet de verkoop van zijn witte shirts met rode baan onmiddellijk staken en dient over alle door hem verkochte inbreukmakende producten schadevergoeding te betalen. Verder heeft de rechtbank de markthandelaar bij herhaling hoge boetes in het vooruitzicht gesteld.

Een juridisch-technisch punt dat in de pers tot nu toe aandacht heeft gekregen en tot enig misverstand heeft geleid, is de discussie over de inschrijving van de vormgeving van het Ajax-shirt als merk. Ajax heeft een wit shirt met een rode baan al sinds 1995 als merk ingeschreven. Dit merk is een zogenaamd beeldmerk. De rechtbank heeft geoordeeld dat wegens veranderde regels (een uitspraak van het Europese Hof van Justitie van vele jaren nadat Ajax zijn merk deponeerde) bij de inschrijving van het merk ook een specifieke kleurcode had moeten worden vermeld.

De rechtbank komt tot dat oordeel omdat er volgens de rechtbank in juridische zin geen enkel onderscheid bestaat tussen beeldmerken en zogenaamde kleurmerken. Deze laatste categorie merken bestaat uit een inschrijving van een kleur zonder dat daarbij vormgeving enige rol speelt. Een bekend voorbeeld is het paars van Milka chocolade en het geel van Zwitsal babyshampoo. Ajax heeft zich nooit op het standpunt gesteld dat de enkele kleuren rood en wit - ongeacht de vormgeving - door Ajax geclaimd zouden kunnen worden. Het gaat voor Ajax alleen om de vormgeving die bestaat uit een wit vlak met daarop een rode baan. Dat merk is een beeldmerk en niet een kleurmerk. De rechtbank heeft ten onrechte het onderscheid tussen beeldmerken en kleurmerken niet gemaakt. Daarom gaat Ajax op dat technische punt in hoger beroep.

Beeld anp
Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden