Nieuws Ajax

Ajax drinkt voortaan Budweiser, maar de Arena blijft het terrein van Heineken

De Amerikaanse bierbrouwer Budweiser heeft een nieuwe aanval ingezet in de gerstenatguerilla tegen Heineken: de zelfbenoemde king of beers gaat Ajax sponsoren. Tot medio 2025 betaalt Budweiser de regerend landskampioen ruim 12 miljoen euro, meldt De Telegraaf woensdagochtend. Pikant, want de biersponsor van de Johan Cruijff Arena is Heineken.  

Alleen in de luxeverblijven van de Johan Cruijff Arena zal Budweiser worden geschonken, in het grootste deel van de betonnen kolos in Amsterdam Zuid-Oost wordt Heineken geserveerd. Beeld Getty

Budweiser, dochter van ’s werelds grootste bierbrouwer Anheuser-Busch InBev, is bezig met een offensief om de Nederlandse markt te veroveren. Maandag maakte AB InBev al bekend dat het in Nederland tot nu toe schaarse Budweiser vanaf het najaar in supermarkten en slijterijen te verkrijgen zal zijn, naast Buds bekendere zustermerken Jupiler, Leffe, Corona, Hertog Jan en Dommelsch.      

Voor Ajax is de sponsorovereenkomst met Budweiser klein bier: de 2 miljoen euro per jaar van de bierbrouwer valt in het niet bij de respectievelijk ruim 8 miljoen euro en tot wel 10 miljoen euro per jaar van kledingsponsor Adidas en shirtsponsor Ziggo – hoewel Ajax daarmee alleen al van Budweiser ongeveer 8 tot 13 keer zoveel geld ontvangt als bijvoorbeeld FC Emmen van shirtsponsor Hitachi Capital Mobility. Voor Budweiser biedt het sponsoren van de Champions League-halvefinalist een kans zich te profileren in Europa. ‘Ajax staat wereldwijd bekend om talent en creativiteit. Het gaat daarbij om het verwezenlijken van je dromen, dat staat dicht bij de merkwaarden van Bud’, zegt Nicolas Bartholomeeusen, de baas van AB InBev Nederland, in De Telegraaf.   

Bierschisma

De sponsorafspraak met Budweiser leidt wel tot een bierschisma in de Johan Cruijff Arena. In 2017 loste Heineken na twintig jaar namelijk Grolsch af als biersponsor van het grootste stadion van Nederland. Een lucratieve samenwerking, want daarmee kreeg de bierbrouwer het monopolie op de verkoop van ‘spa geel’ in de bijna 55 duizend zitplaatsen tellende Johan Cruijff Arena. 

Door de miljoenen van Budweiser gaat een deel van het stadion straks uit een ander vaatje tappen: de gewone fan krijgt op de omgangen van de tribunes straks nog steeds Heineken geschonken, maar in de bestuurskamer, de koninklijke loge en de congreszalen in het stadion vloeit straks Bud, net als in de Tunnel Club, met uitzicht op de spelerstunnel. Tot overmaat van ramp voor Heineken zal Budweiser ook prijken op de reclameborden langs het veld. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden