Airbus A380 (2005 - 2018)

De voluptueuze Airbus A380 biedt haar gasten alles wat ze maar kunnen wensen, maar haar omvang wordt haar waarschijnlijk fataal.

null Beeld Airbus A380
Beeld Airbus A380

Ze is de vetste telg uit de Airbus-familie, verwekt toen 'groter' nog automatisch 'beter' betekende. Tijdens haar doopfeest, op een winterse dag in Toulouse, vielen de monden van duizenden genodigden open bij de aanblik van zoveel gezond glanzend vliegtuigstaal. Had Rubens vliegtuigen geschilderd, dan zouden ze er zo uit hebben gezien.

Technologisch gezien was de A380 vernieuwend. Ze is gemaakt van een nieuw composietmateriaal en weegt relatief weinig. Ze bestaat voor 3 procent uit Glare, een verstevigend materiaal ontwikkeld door Stork Fokker en de TU Delft. Haar Amerikaanse concurrent, de kleinere Boeing 747, maakt veel meer herrie en gebruikt ruim 10 procent meer brandstof.

Toch was zuinigheid nooit haar handelsmerk. 'De Marilyn Monroe van de passagiersvliegtuigen', zoals een Airbus-woordvoerder haar ooit noemde, moest de wereld vooral veroveren met wulpse overdaad. De A380 is het grootste passagiersvliegtuig uit de geschiedenis, met een spanwijdte van bijna tachtig meter en ruimte voor maximaal 853 passagiers.

Luxe fratsen

Gebruikelijk draagt ze echter ongeveer 500 passagiersstoelen met zich mee, zodat er voldoende ruimte is om haar gasten te verwennen met een cocktailbar, spa-douches, een fitnessruimte of andere luxe fratsen.

Volmaakt was ze nooit. Op 4 november 2010 moest een A380 van Qantas kort na opstijgen in Singapore een noodlanding maken vanwege een explosie in een van haar motoren. Een jaar later reed ze met haar enorme, logge lichaam tegen respectievelijk een gebouw en een ander toestel aan. En in 2012 riep het Europese Agentschap voor de Luchtvaartveiligheid (EASA) alle A380-modellen terug, omdat de vleugels in een toestel van Qantas haarscheurtjes vertoonden.

Tegen die tijd vertoonde ook de wereldeconomie barsten. Airbus had jaarlijks minimaal 40 toestellen willen afleveren, maar in 2010 rolden er maar 18 stuks uit de fabriek. Dat kwam wellicht ook door de beperkingen die hun omvang met zich meebracht.

Alleen de grootste vliegvelden boden ruimte voor het brede landingsgestel en konden honderden passagiers tegelijk laten in- en uitstappen. Wie elders wilde zijn, moest alsnog overstappen op minder weelderige toestellen.

Door te gokken op overvolle vliegvelden en de bereidheid van mensen om over te stappen, had Airbus een grote inschattingsfout gemaakt, beweerden vooral Amerikaanse analisten. Kleinere toestellen met een groter bereik zouden de toekomst hebben.

Topman Harald Windhelm verklaarde vorige maand dat Airbus in 2014 geen enkele 'superjumbo' heeft verkocht. Het bedrijf overweegt een productiestop, of een kostbare ombouwbeurt van de A380 als de laatste bestelling in 2018 is afgerond. Ze krijgt dan een moderner, zuiniger aanvoersysteem.

Hoe dan ook zijn haar vette jaren geteld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden