Airbus 330 is betrouwbaar toestel

Amsterdam De Airbus 330 is een populair en veilig toestel. Er zijn er sinds het in 1998 op de markt kwam 1060 van verkocht....

Van onze verslaggever Gerard Reijn

Het lancering van het type A330 verliep ongelukkig. Tijdens een proefvlucht in 1994 bij Toulouse stortte een toestel neer, vlak na het opstijgen. Daarbij kwamen de zeven bemanningsleden om. Sinds het op de markt is, waren er geen grote ongelukken meer. Er gingen wel drie toestellen verloren, maar dat had andere oorzaken. Eén ging verloren door een lekkende lading zure chemicaliën, waardoor het toestel was aangetast. Twee machines gingen verloren toen de Tamil Tigers het vliegveld van Colombo, Sri Lanka, in 2001 aanvielen.

Vorig jaar juni stortte een A330 van Air France in de Atlantische Oceaan. De oorzaak van dat ongeluk is nooit opgehelderd, omdat het vliegtuig op de bodem van de oceaan ligt en de zwarte doos met vluchtgegevens nooit is gevonden.

Het lijkt alsof er vaker Airbussen neerstorten dan Boeings, maar uit de statistieken blijkt dat niet. Uit de Statistical summary of commercial jet airplane accidents 2008 die Boeing op zijn website heeft gezet, blijkt dat alle Boeingvliegtuigen bij elkaar tussen 1985 en 2008 236 miljoen vluchten maakten. Daarvan waren er 221 vluchten waarbij één of meer doden vielen. Gemiddeld was er dus één fatale vlucht (met één of meer doden) op ruim 1 miljoen vluchten.

De Airbussen volbrachten in dezelfde periode ruim 59 miljoen vluchten, en daarbij waren 23 vluchten waarbij één of meer doden vielen. Dat is gemiddeld één fatale vlucht (met één of meer doden) op bijna 2,6 miljoen vluchten. Daaruit zou blijken dat de Boeings 2,5 maal zo veel fatale ongelukken maken als de Airbussen. Mogelijk wordt het grote verschil verklaard door de ouderdom van de vloten. De Airbustoestellen zijn gemiddeld jonger dan de Boeings.

De luchtvaartmaatschappij Afriqiyah Airways werd in 2001 opgericht door de Libische overheid. Het is eigendom van een staatsholding van Libië. De maatschappij heeft tien toestellen in bedrijf, allemaal Airbussen, en was niet eerder betrokken bij een luchtvaartongeluk. Afriqiyah Airways vliegt driemaal per week op Schiphol. De maatschappij staat niet op enige bekende zwarte lijst van maatschappijen die rommelen met hun onderhoud. De European Aviation Safety Agency heeft de laatste tijd tien inspecties bij Afriqiyah uitgevoerd en niets bijzonders gevonden.

Noord-Afrika is geen regio waar veel ongelukken plaatsvinden, integendeel. In alle statistieken lijkt dit gebied vrijwel te zijn overgeslagen. Afrika is tamelijk berucht, maar dan gaat het om Afrika beneden de Sahara.

Op de luchthaven van Tripoli heeft eerder een groot ongeluk plaatsgevonden, in 1992. Een landende Boeing werd aangevlogen door een MIG-gevechtsvliegtuig en stortte van 3.500 voet hoogte neer. Er vielen 157 doden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden