Nieuws

Air France-KLM verliest opnieuw 1,5 miljard euro in een kwartaal, maar ziet zonniger toekomst

Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 1,5 miljard euro verlies geleden. Het aantal passagiers dat het vliegtuig nam bleef vanwege de coronamaatregelen ook in die maanden laag.

Nog geen lange rijen in de Tom Bradley International Terminal (TBIT) in Los Angeles, maar heel voorzichtig trekt de bezetting in de vliegvelden weer wat aan. Beeld AFP
Nog geen lange rijen in de Tom Bradley International Terminal (TBIT) in Los Angeles, maar heel voorzichtig trekt de bezetting in de vliegvelden weer wat aan.Beeld AFP

Sinds het begin van de coronapandemie noteert de luchtvaartcombinatie miljardenverlies na miljardenverlies. Bij de presentatie van de vorige kwartaalcijfers in mei, toen ook anderhalf miljard euro verlies werd geleden, maakte het bedrijf al duidelijk dat het er voor het tweede kwartaal ook niet goed uit zag.

Op dit moment, in het derde kwartaal, ziet het bedrijf het aantal boekingen weer oplopen. Europeanen gaan op vakantie en gevaccineerde Amerikanen mogen Europa weer in, dankzij versoepelingen die het gevolg zijn van de vaccinatiecampagne. Air-France ziet de toekomst daarom een stuk zonniger tegemoet. Financieel directeur Steven Zaat hoopt dat de volgende kwartaalcijfers zelfs weer groen kleuren.

Van april tot en met juni vervoerden Air France, KLM en enkele dochterondernemingen, waaronder Transavia, gezamenlijk 7 miljoen passagiers. Dat is ruim vijf keer zoveel als een jaar eerder, toen internationale vluchten vrijwel volledig waren stilgelegd. Maar het is nog altijd slechts de helft van het aantal passagiers dat Air France-KLM voor de pandemie vervoerde. In het derde kwartaal hoopt het bedrijf op 60- tot 70 procent van de capaciteit van voor de pandemie te vliegen.

Wirwar

Wel beklaagt KLM-topman Pieter Elbers zich tegenover persbureau ANP over de wirwar aan coronaregels die per EU-land verschillen. ‘In het ene land moet je wel een PCR-test doen, in het andere niet. Om het ene land in te mogen moet je wel gevaccineerd zijn maar voor het andere land niet’, zegt hij. ‘Aan het begin van de pandemie kon je dat nog begrijpen, want alles was nieuw. Maar nu hebben we een Europees vaccinatiebewijs. Laten we die andere regels dan ook op Europees niveau regelen.’

Air France-KLM behaalde een omzet van bijna 2,8 miljard euro en heeft een schuld van 8,3 miljard euro. Uit de zorgen is het concern nog allerminst. Nederland spreekt daarom met de Europese Commissie over een nieuw steunpakket voor KLM vanwege diens hoge schulden.

De Franse regering besloot in april al tot 4 miljard euro aan noodsteun in Air-France-KLM te steken. Dit alles komt bovenop de meer dan 10 miljard euro aan steun die Frankrijk en Nederland in 2020 uittrokken in de vorm van leningen en kredietgaranties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden