Air France-KLM gaat opnieuw bezuinigen om verlies te beperken

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM gaat opnieuw reorganiseren. De details worden volgende week pas bekendgemaakt, maar volgens KLM-directeur Camiel Eurlings vallen er bij KLM geen gedwongen ontslagen.

PARIJS - De vorige reorganisatie heeft het verlies van Air France-KLM al flink teruggedrongen, bleek vrijdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM in Parijs.


Dat het verlies ten opzichte van vorig jaar een stuk kleiner is - 163 miljoen tegenover een verlies van 897 miljoen - is volgens de top van het vliegconcern te danken aan de in 2012 genomen bezuinigingsmaatregelen. Die kwamen vooral neer op banen schrappen.


De afgelopen twee jaar verdwenen 5.600 van de 100.700 banen bij het bedrijf. De meeste werknemers vloeiden af via een vrijwillige vertrekregeling.


Omdat het langer duurt dan verwacht voordat de aangekondigde besparingen hun vruchten afwerpen, kondigde de top vrijdag nieuwe maatregelen aan.


'Vooral bij het Europese passagiersvervoer en het vrachtvervoer zal nog verder worden ingegrepen', zei topman Alexandre de Juniac.


Grote en gerenommeerde bedrijven als Air France-KLM, maar ook het Spaanse Iberia, hebben last van de wet van de remmende voorsprong. RyanAir, Easyjet en andere prijsvechters hebben vaak nieuwere vliegtuigen die minder onderhoud vergen en zuiniger vliegen.


Het personeel is bovendien gemiddeld jonger, waardoor de loonkosten lager zijn. Dat verschil ziet de consument terug in de ticketprijzen.


Ook kunnen prijsvechters onrendabele lijnen schrappen zonder hun netwerk in gevaar te brengen. Een maatschappij als KLM haalt met dagelijkse lijnvluchten uit heel Europa passagiers op die in Amsterdam overstappen op intercontinentale vluchten. Die zijn zeer winstgevend, maar om ze te vullen moet KLM onrendabele Europese verbindingen in stand houden.


Camiel Eurlings zegt desondanks optimistisch te zijn. Hij benadrukt bovendien dat de nieuw aangekondigde reorganisaties vooral het Franse deel van het concern zullen treffen.


Over de precieze verdeling tussen het Nederlandse en het Franse deel van de balans doet het concern geen uitspraak. Het is echter duidelijk dat vooral Air France het moeilijk heeft.


'Als wij doorgaan zoals nu', zegt Eurlings, 'voldoen wij als KLM aan onze eerder gestelde doelstellingen. Met andere woorden: wij zitten helemaal op koers. Er zijn dus geen extra maatregelen nodig bij KLM.' Hoeveel banen er bij Air France geschrapt worden, maakt het bedrijf 31 juli bekend.


Volgens Eurlings blijft er ondanks de aangekondigde bezuinigingen op Europese passagiersvluchten een duidelijk onderscheid bestaan tussen KLM en de prijsvechters, ondanks het feit dat betalen voor bijvoorbeeld bagage sinds kort ook bij KLM praktijk is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.