Nieuws

Air France-KLM boekt verlies van 7,1 miljard euro, verwacht ‘herstel’ in tweede helft 2021

Air France-KLM heeft een rampzalig jaar achter de rug. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie sloot de boeken met een nettoverlies van bijna 7,1 miljard euro. Het aantal vluchten daalde met 69 procent en de toestellen zaten gemiddeld nog niet voor de helft vol.

Een vlucht van KLM met de eerste vaccins voor Curacao komt aan in Willemstad. De luchtvaartmaatschappij hoopt dat de vraag naar tickets zal toenemen omdat steeds meer mensen worden gevaccineerd. Beeld ANP
Een vlucht van KLM met de eerste vaccins voor Curacao komt aan in Willemstad. De luchtvaartmaatschappij hoopt dat de vraag naar tickets zal toenemen omdat steeds meer mensen worden gevaccineerd.Beeld ANP

In 2019 was er nog een nettowinst van 290 miljoen euro, op een omzet van bijna 27,2 miljard. Van die inkomsten bleef 11,1 miljard over. Een schril contrast met afgelopen jaar, waarin Air France-KLM bovengemiddeld hard werd getroffen door de coronacrisis, omdat de luchtvaartmaatschappijen een wereldwijd netwerk onderhouden om vliegtuigen te vullen op hun hubs in Parijs en Amsterdam voor intercontinentale vluchten.

Ruim 36 procent van de reizigers die op Schiphol arriveren stapt daar over op een vliegtuig naar een andere bestemming. KLM, Transavia en de partners van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij zijn normaal goed voor 63 procent van de vluchten op Schiphol.

Herstel in het vierde kwartaal, waar Air France-KLM met de rest van de sector en de wereld op hoopte, bleef uit. Na versoepelingen van lockdowns en reisbeperkingen in de zomer steeg in het najaar het aantal besmettingen opnieuw. Grenzen gingen weer dicht en quarantaine- en testverplichtingen werden van kracht, wat veel reizigers afhield van vliegen.

Leningen en kredietgaranties

Air France-KLM verwacht dat de vraag naar tickets dit jaar zal toenemen in de aanloop naar de zomer, omdat steeds meer mensen worden gevaccineerd. De onderneming voorziet herstel in het aankomende tweede en derde kwartaal.

De omzet in het vierde kwartaal in 2020 kwam uit 2,36 miljard, tegen 6 miljard in de laatste drie maanden van 2019. Het nettoverlies kwam uit op 1 miljard. Het derde kwartaal werd afgesloten met bijna 1,7 miljard in de min, het tweede met minus 2,6 miljard, het eerste 1,8 miljard. Dat laatste was al een record in de geschiedenis van het fusiebedrijf, dat in 2004 ontstond.

De schuldenlast van Air France-KLM is vorig jaar met bijna 5 miljard opgelopen, naar ruim 11 miljard. Het bedrijf heeft nog 9,8 miljard euro aan kasreserves. Het bedrijf heeft het hoofd boven water kunnen houden dankzij leningen en kredietgaranties van de Franse en Nederlandse regeringen. Frankrijk stak vorig jaar 7 miljard in het Franse deel van het concern, Nederland 3,4 miljard in KLM.

Vooruitgang

In een toelichting zegt het concern nog steeds naar oplossingen te zoeken voor de versterking van de financiële positie. Daarover verwacht Air France-KLM ‘in de komende weken vooruitgang’. Het bedrijf heeft bij herhaling laten weten te rekenen op nieuwe staatssteun.

Minister Wopke Hoekstra (Financiën) heeft meerdere malen aangegeven open te staan voor nieuwe kapitaalinjecties. De bewindsman praat daarover met de Franse regering. Naar verluidt gaan de onderhandelingen stroef, omdat Hoekstra eist dat Nederlandse steun alleen ten goede komt van KLM en niet aan de holding, waarvan het deel uitmaakt.

Maar een nieuwe reddingsboei brengt ook nieuwe problemen met zich mee. Air France en KLM zullen weer moeten snijden in de kosten. Dat betekent nieuwe ontslagen. Nadat in maart en april de luchtvaart vrijwel volledig kwam stil te liggen, kondigden Air France en KLM los van elkaar grote herstructureringen aan, die de weg moesten vrijmaken voor miljarden aan staatssteun. Bij KLM verdwenen ruim 5.000 van de 33 duizend arbeidsplaatsen.

Aanvullende eisen

Als Frankrijk en Nederland besluiten om Air France-KLM te hulp te schieten met nieuw kapitaal, zal de Europese Commissie zeker aanvullende voorwaarden stellen. Brussel verbond vorig jaar aanvullende eisen aan een reddingspakket dat de Duitse regering had opgesteld voor Lufthansa, inclusief de aankoop van 20 procent aandelen in het bedrijf.

Voor die ‘kosteloze’ steun moest de Duitse concurrent van KLM op de internationale luchthavens van Frankfurt am Main en München 24 slots opgeven. Dat lijkt niet veel, maar gaat op jaarbasis om duizenden vluchten.

Niet alleen de top van KLM ziet zo’n inkrimping met angst en beven tegemoet, maar ook de vakbonden. Toen er vorig jaar bezuinigd moest worden bij het bedrijf was de eensgezindheid ver te zoeken. Nu hebben zes bonden gezamenlijk een brief gestuurd naar Margrethe Vestager, de Europese commissaris voor Mededinging. Ze doen een klemmend beroep op haar om af te zien van de eis dat KLM ‘slots’ (ladingsrechten) opgeeft op Schiphol, in ruil voor aanvullende steun.

Verder van huis

Zo’n eis maakt het herstel van KLM ‘alleen maar moeilijker, en misschien wel onmogelijk’, aldus de vertegenwoordigers van piloten, cabinepersoneel, luchtvaarttechnici en grondpersoneel.

De FNV voegt daaraan toe dat start- en landingsrechten die KLM kwijtraakt in handen kunnen vallen van ‘luchtvaartmaatschappijen met slechtere arbeidsvoorwaarden die zo de Nederlandse markt kunnen betreden of hun aandeel daarop vergroten’. Dan zijn de werknemers in de sector nog verder van huis, is de redenering.

De bonden zijn gealarmeerd door uitlatingen van minister Hoekstra begin deze maand. Die speculeerde in de Tweede Kamer over het inleveren van slots als er een akkoord wordt gesloten met de Europese Commissie. ‘Dan kan je op je vingers natellen dat die vraag van die remedies gewoon weer op tafel ligt’, aldus de bewindsman. Met ‘remedies’ doelt hij op de aanvullende voorwaarden uit Brussel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden