COMMENTAAR

Air France en KLM moeten samen uit de problemen komen

De onvrede is begrijpelijk, maar KLM zal samen met Air France uit de problemen moeten komen.

Alexandre de Juniac (L), Chairman en CEO van Air France-KLM en Pieter Elbers, operationeel directeur van KLM, poseren voor een foto na afloop van een bijeenkomst van de Air France KLM top op het hoofdkantoor van KLM, 16 januari. Beeld anp

De afgelopen dagen is de al langer sluimerende machtstrijd bij luchtvaartbedrijf Air France-KLM pijnlijk aan de oppervlakte gekomen. De Franse topman Alexandre de Juniac moest naar Amstelveen komen om Hollands verzet over het beheer van kasgeld te sussen. Uiteindelijk gaf De Juniac toe en draaide hij de voorgenomen centralisering van het kasgeld terug.

Het kasgeld staat symbool voor het gegroeide wantrouwen tussen het Franse deel en het Nederlandse kamp. De Nederlandse directie, de piloten en overig personeel willen niet langer opdraaien voor de grote problemen bij Air France. Het steekt de Nederlanders vooral dat de Franse divisie al jarenlang verlies draait, waar ook het Nederlandse KLM-deel voor moet opdraaien. De piloten en stewards zijn vooral bevreesd dat zij salaris moeten inleveren of banenverlies accepteren terwijl de Franse medewerkers gespaard blijven.

 

Het onderlinge wantrouwen is funest voor de toekomst van Air France-KLM. De twee kemphanen zullen dus de komende periode snel beslissingen moeten nemen om de vrede daadwerkelijk te herstellen. De eerste signalen zijn weinig hoopgevend. De pilotenvakbond en de ondernemingsraad willen meer toezeggingen van de Fransen.

De nieuwe topman Pieter Elbers van KLM zit in een lastige positie. Hij kwam aan de leiding nadat de raad van commissarissen zijn voorganger Camiel Eurlings had weggestuurd, vermoedelijk ook omdat de oud-minister te weinig weerwerk bood aan de Fransen. Elbers moet daarmee een belofte inlossen en tastbare resultaten boeken. Maar die vechthouding kan voor het bedrijf averechts uitpakken.

Elbers moet ook niet vergeten dat KLM ook veel heeft geprofiteerd van de fusie. Door de toestroom van Franse passagiers kon KLM zijn positie handhaven en de kosten van overhead en de aanschaf van vliegtuigen drukken. Nu de luchtcombinatie het heel zwaar heeft, is het weinig zinvol om de problemen uit te vergroten.

Staatssecretaris Mansveld en haar Franse collega Vidalies gaan de leiding van Air France-KLM binnenkort toespreken. Zij zullen vooral moeten benadrukken dat ze samen uit deze crisis moeten komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden