Ahold neemt eerste Poolse winkelketen over

Samen met zijn Duitse partner Allkauf neemt Ahold een keten van negen cash-and-carrywinkels in zuid-Polen over. Volgens bestuursvoorzitter C. van der Hoeven is Ahold in gesprek met nog een aantal potentiële verkopers....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De Poolse joint-venture met Allkauf, waarin beide partners 50 procent van de aandelen hebben, werd begin dit jaar opgezet. Polen telt 39 miljoen inwoners en Ahold heeft volgens Van der Hoeven de afgelopen jaren in Tsjechië ervaring opgedaan met zakendoen in oost-Europa. Aholds Tsjechische winkelketen Mana bereikte eind vorig jaar het break even point. De 36 winkels in dat land behaalden vorig jaar een omzet van 116 miljoen gulden.

De overname van de Poolse winkels Mawax-Pomar-Spzoo kost Ahold volgens Van der Hoeven 'een paar miljoen'. De winkels haalden vorig jaar een positief bedrijfsresultaat, maar zullen dit jaar vanwege de financieringslasten nog niet aan de winst bijdragen. Omdat ze in zuid-Polen liggen, kan worden geprofiteerd van de activiteiten in Tsjechië. Met Allkauf hoopt Ahold diverse soorten winkels te kunnen gaan exploiteren, zoals hypermarkten, supermarkten, cash & carry-zaken en discountwinkels.

Tegenover de aandeelhouders herhaalde Van der Hoeven dat Ahold expansie zoekt in zuidoost-Azië. 'We verwachten dat we hier in de komende vijf jaar een goede basis kunnen leggen voor winkel- en distributie-activiteiten', zei hij. Ahold denkt dat te doen door joint-ventures met lokale partners op te zetten. 'Als we ons in Azië kunnen ontwikkelen, betekent het dat we in de komende jaren nadrukkelijker een internationale onderneming zullen worden, die zowel in bestaande markten verder zal groeien, als in nieuwe emerging markets gebruik maakt van groeipotentieel.'

In Nederland boekte Ahold-dochter Albert Heijn opnieuw terreinwinst in de eerste zestien weken van dit jaar. Het marktaandeel steeg mede door de Air Miles-actie met 0,3 procent tot 27,4 procent. Wel was de groei traag, zo meldde Van der Hoeven. 'De totale groei bij de supermarkten in Nederland is lager dan de verwachting.'

De Nederlandse omzet steeg bescheiden met 1,8 procent tot 4,3 miljard gulden. De geringe groei werd veroorzaakt door groothandel Schuitema, die zijn leveringscontract met de Nederlandse keten Co op '82 kwijtraakte. Zonder Schuitema steeg de omzet met 2,6 procent.

In het eerste kwartaal verwacht Ahold voor Nederland, overig Europa en de Verenigde Staten een stijging van het bedrijfsresultaat en het resultaat na belasting. Ondanks de daling van de dollar handhaaft het concern de winstvoorspelling dat het resultaat na belasting in 1995 verder stijgt.

Minder goed gaat het met vleesverwerker Meester Wijhe. De vleesproducent blijft een strategische belang en wordt niet verkocht, maar bij de reorganisatie verdwijnen tot eind 1996 ruim 140 waarmee het aantal op 525 uitkomt. Gedwongen ontslagen probeert Meester Wijhe te voorkomen, maar uitgesloten zijn ze niet.

In de Verenigde Staten stuitte Ahold op twee problemen. De onlangs overgenomen supermarktketen Red Food, kampt met tegenvallers. Er wordt meer bestuurderstijd in gestoken dan eerder aangenomen, zei Van der Hoeven. Zo is het computersysteem slecht. Van der Hoeven geeft toe dat er wat problemen over het hoofd zijn gezien tijdens de overname: 'We hebben een aantal tegenvallers niet gezien. Dat is onze fout. Onder bijna elke steen die we daar omkeren, vinden we iets.' Toch wil de topmanager niet van een miskoop spreken. Momenteel wordt Red Food ondergebracht in de Amerikaanse Ahold-supermarkt Bi-Lo.

De in het noorden van de VS gelegen Tops Market was door de devaluatie van de Canadese dollar plotseling al zijn Canadese klanten kwijt. 'De Canadese kopers zijn geheel weggevallen door de daling van de Canadese dollar ten opzichte van de Amerikaanse dollar', aldus Van der Hoeven. Bij Tops Market wordt inmiddels de broekriem aangehaald. Wel steeg het marktaandeel in een krimpende markt. 'Tops Market is nog steeds goed winstgevend. We maken ons er niet veel zorgen om.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden