Ahold mengt zich met AH to go in strijd om Duitse consument

Supermarktketen Albert Heijn mengt zich voor het eerst in de strijd om de Duitse consument. Het Zaanse bedrijf opent over twee weken zijn eerste AH to go-winkel in Aken. Kort daarna volgt een tweede vestiging in Essen.

AMSTERDAM - Dat bevestigt een woordvoerder van Koninklijke Ahold, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, Gall & Gall en Etos, na een bericht in de zakenkrant Financial Times Deutschland. Albert Heijn vestigt zich aanvankelijk alleen in Nordrhein-Westfalen, een deelstaat met bijna achttien miljoen inwoners die aan Nederland grenst.


Ahold verwacht nog dit jaar tien AH to go-vestigingen in de Duitse deelstaat te zullen openen. 'Door ons op die grensregio te richten, kunnen we gebruikmaken van bestaande infrastructuur en distributienetwerken, net zoals we dat in België doen', aldus de Ahold-zegsman.


De Duitse levensmiddelenmarkt staat bekend als een lastige voor nieuwkomers. De concurrentie is er bijzonder groot, met een flink aantal gerenommeerde supermarkten zoals Rewe en Rossmann. Zelfs het Amerikaanse Walmart, de grootste supermarktketen van de wereld, slaagde er niet in voet aan de grond te krijgen op de Duitse markt. De multinational verliet het land in 2006 na acht jaar van tegenvallende resultaten.


Anders dan Walmart probeert Albert Heijn niet te concurreren met de 'gewone' supermarkten, waar klanten grote hoeveelheden boodschappen voor de hele week inslaan. In plaats daarvan richt Ahold zich met de 'gemaksformule' AH to go vooral op eenpersoonshuishoudens met onregelmatige werktijden.


'We hebben onderzoek gedaan naar de markt en zien in Duitsland ruimte voor zulke gemakswinkels', aldus de woordvoerder van Ahold. Het assortiment van de Duitse filialen zal volgens hem in grote lijnen lijken op dat van de Nederlandse to go-winkels, met veel kant-en-klaarmaaltijden en meeneemproducten zoals broodjes, salades en fruitsappen.


Albert Heijn heeft inmiddels 53 AH to go-vestigingen, allemaal op drukbezochte locaties, zoals stations en stadscentra. Het bedrijf wil binnen vijf jaar over 150 van deze gemakswinkels in Nederland, Duitsland en België beschikken. In dat laatste land heeft Albert Heijn tot dusver alleen 'gewone' supermarkten.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden