Ahold koopt webshop Bol.com voor 350 mln

Bol.com is nu bezit van Ahold, moeder-concern van Albert Heijn. Met de site, die de weg voor online winkelen plaveide, verruimt Ahold zijn strategie in één klap.

AMSTERDAM - Ahold, moederconcern van Albert Heijn, koopt voor 350 miljoen euro webshop Bol.com. De eigenaren boekten in drie jaar tijd een winst op hun investering van 240 procent.


Bol.com blijft als bedrijf gewoon bestaan, en het managementteam wordt niet veranderd. Het is ook niet de bedoeling dat Bol.com nu ook levensmiddelen via de website gaat aanbieden. In de toekomst kunnen bestellingen gedaan bij Bol.com, worden opgehaald bij de Albert Heijn.


Volgens Aholds bestuursvoorzitter Dick Boer wordt Bol.com Aholds vijfde merk in Nederland, naast Albert Heijn, Gall&Gall, Etos en Albert.nl. Ahold wil investeren in Bol.com, zodat het verder kan groeien. Boer: 'Bol.com is een van de beste onlinebedrijven in Europa. De operationele kracht in non-food van Bol.com zal leiden tot een aanzienlijke uitbreiding van onze online aanwezigheid.'


Daniël Ropers, directievoorzitter van Bol.com, zei dat de financiële kracht van Ahold zijn bedrijf zal helpen sneller te groeien en nieuwe productgroepen te gaan verkopen.


Boer en Ropers zijn enthousiast. In een interview op Radio 1 slaagden zij erin tien keer het woord 'fantastisch' te gebruiken, twee keer 'gedroomd', een keer 'ongelofelijk', een keer 'perfect' en een keer 'fenomenaal'.


Maar de betaalde prijs is niet makkelijk te beoordelen. Van Bol.com zijn over 2011 alleen omzetcijfers bekendgemaakt: 355 miljoen euro. Bij de Kamer van Koophandel zijn de cijfers van 2011 nog niet gedeponeerd. Wel die van 2010. In dat jaar boekte Bol.com een netto winst van 10 miljoen, en in 2009 van 7 miljoen euro. Een normale prijs voor een bedrijf ligt tussen tien en twintig maal de winst. Het lijkt erop dat Ahold aanzienlijk meer betaalde. Maar een groeier als Bol.com kan ook veel meer waard zijn.


Ahold krijgt alle aandelen in handen. Niet alleen de pakketten van de private-equityfondsen en eigenaren Cyrte Investments en NPM Capital (elk 44 procent), maar ook de ongeveer 12 procent aandelen die in handen zijn van de directie van Bol.com. Hoeveel de Bol.com-top daarmee verdient, is niet duidelijk. Volgens Ropers is het rekensommetje dat 10 procent van de koopsom naar de Bol.com-managers gaat, te simpel. Hoe dat sommetje dan moet worden gemaakt, onthulde hij niet.


De verdiensten van de private-equitybedrijven zijn duidelijker. De woordvoerder van Delta Lloyd, eigenaar van Cyrte, windt er geen doekjes om. De prijs die Ahold nu betaalt, is 2,4 maal de prijs die er in 2009 voor werd betaald. Dat betekent dat destijds 146 miljoen voor Bol.com is betaald. De winst van 204 miljoen gaat voor een klein deel naar het management van Bol.com en naar het management van Cyrte. Maar 180 à 190 miljoen wordt gedeeld door de investeerders achter Cyrte en NPM. Delta Lloyd is zelf één van die investeerders, met een indirect belang van 22,3 procent. Dat levert de verzekeraar een winst van een kleine 50 miljoen op.


Commentaar: Pagina 28


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden