Nieuws Ahold Delhaize

Ahold Delhaize wil aantal Albert Heijn-winkels in België verdubbelen

Ahold Delhaize wil ‘in de komende paar jaar’ dertig tot vijftig nieuwe vestigingen van Albert Heijn openen in Vlaanderen. Dat meldt het concern in een persbericht. 

Plastic tasjes van de Albert Heijn. Beeld ANP

Van de Belgische supermarktketen Delhaize moeten honderd nieuwe vestigingen het levenslicht zien. Ook komen er afhaalpunten voor Bol.com in vestigingen van Delhaize.

‘Met deze drie grote lokale merken zijn wij in een unieke positie om de harten van de Belgische klant te veroveren, zowel in winkels als online’, zegt Wouter Kolk, bij Ahold Delhaize verantwoordelijk voor Europa en Indonesië. ‘Wij verzekeren zo groei met twee supermarktmerken, elk met zijn eigen uitstraling en loyale klantenkring.’

Albert Heijn heeft op dit moment veertig vestigingen in Vlaanderen. Ook de nieuwe filialen komen in Nederlandstalig gebied. Sinds het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize in 2016 fuseerden, is het tot nu toe onduidelijk geweest of Albert Heijn in België zou blijven bestaan. Het nieuwe Ahold Delhaize zei destijds dat het logisch zou zijn om ‘alle supermarktactiviteiten van Ahold Delhaize in België te integreren.’

Elkaar aanvullen

Van die plannen is het bedrijf afgestapt, onder meer vanwege positieve reacties van Albert Heijn-klanten. Die deden Ahold Delhaize concluderen dat beide ketens hun eigen loyale klantenkring hebben en daarom elkaar aanvullen in plaats van in de weg zitten. 

‘Er is een groep van consumenten die niet bij Delhaize shopt’, zegt Xavier Piesvaux, bestuursvoorzitter van Delhaize, in de Belgische krant De Standaard. Delhaize heeft al meer dan honderdvijftig jaar geschiedenis in België, terwijl nieuwkomer Albert Heijn sinds haar entree op de Belgische markt in 2011 vooral met haar ‘Hollandse prijzen’ klanten trekt. ‘Beide winkelformules samen dekken de hele markt af’, aldus Delhaize-directeur Piesvaux.

Behalve de honderd volwaardige supermarkten zei Delhaize eerder ook ruimte te zien voor zo’n tweehonderd ‘nabijheidswinkels’, waaronder vestigingen van de binnenstedelijke formule Fresh Atelier. Dat zijn kleine winkels waar de nadruk ligt op vers en warme maaltijden. De winkels gelden ook als afhaalpunten voor online bestellingen, en maken gebruik van technologie waardoor klanten bijvoorbeeld met hun mobiele telefoon kunnen betalen.

Ook in Nederland winnen dit soort gemengde supermarktformules snel terrein. In navolging van de ‘non-food’-detailhandel, begint ook de supermarktbranche zich te bezinnen op de wensen van de klant van de toekomst. En op een supermarktformule die deze klant weet binnen te houden. Nieuwe diensten, op maat gesneden advies en service, en vooral heel veel ‘beleving’ zijn het resultaat. 

Ook in de supermarkt wil klant iets ‘beleven’

Koks aan het bakken en speciale schermpjes voor de bezorging van boodschappen: in de supermarkt van de toekomst moet de consument vooral geïnspireerd worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden