NieuwsAhold Delhaize

Ahold Delhaize loopt binnen op hamsterwoede

Levensmiddelenconcern Ahold Delhaize is een van de grote winnaars van de coronacrisis. Nu mensen massaal thuisblijven en cafés en restaurants gesloten zijn, stromen de miljoenen binnen.

Mensen doen hun boodschappen bij de Albert Heijn.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Blijkt het massaal inslaan van wc-papier toch nog ergens goed voor te zijn geweest. Ahold Delhaize, moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en Bol.com, behaalde in het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst van 645 miljoen euro. Dat is bijna de helft meer dan in de eerste drie maanden van 2019.

Het grootste deel van de omzet, de winst én de winstgroei kwam uit de Verenigde Staten. Daar krijgt het Belgisch-Nederlandse concern de afgelopen jaren steeds meer voet aan de grond door de overname van lokale winkelketens, vooral aan de oostkust. De totale omzet van Ahold Delhaize in het eerste kwartaal was 18,2 miljard euro, 15 procent meer dan in dezelfde periode in 2019. Ruim tweederde daarvan kwam uit de VS.

Hamsterwoede

De uitbraak van covid-19 leidde echter ‘in alle regio’s tot een ongekende vraag’, stelde Frans Muller, de bestuursvoorzitter van Ahold Delhaize, donderdag bij de presentatie van de resultaten.

Ook Nederlanders deden een duit in het zakje. In de tweede helft van maart, toen veel mensen begonnen te vrezen voor een harde ‘lockdown’ naar het voorbeeld van Italië, sloeg de hamsterwoede toe. De lege schappen met wc-papier werden iconisch, maar ook andere houdbare producten vlogen de supermarkt uit: rijst, pasta, blikvoer, zeep, zakdoekjes.

Boodschappenbezorging nam eveneens toe in maart, en bereikte in april haar hoogtepunt, meldt een woordvoerder van Albert Heijn; tegen het einde van die maand was de vraag naar bezorging van online bestelde boodschappen vervijfvoudigd. ‘In maart waren mensen vooral bang dat ze geen boodschappen meer zouden kunnen doen. In april zochten ze vaak naar manieren om niet het huis uit te hoeven’, aldus de woordvoerder. 

Stoepkrijt

De hamsterwoede strekt zich ook uit tot Bol.com, dat 40 procent meer verkocht. Uit onderzoek van de Volkskrant, dat de verkopen bij diverse winkelketens over de afgelopen weken in kaart bracht, blijkt dat de webwinkel tijdens de lockdown in Nederland ruim 650 keer zo veel handgel heeft verkocht als in dezelfde periode vorig jaar. Ook badmintonsets, toetsenbordreiniger, stoepkrijt en inbouwspots vonden gretig aftrek.

Inmiddels stabiliseren de verkoopkanalen zich weer. De vraag online blijft hoog – bij alle supermarktketens – en Albert Heijn heeft extra personeel aangenomen om daaraan te voldoen. In de winkels zijn de meeste artikelen weer op voorraad. Wel is de behoefte aan bakpoeder, pannenkoekenmeel en ander materieel voor hobbybakkers onverminderd groot. 

‘En wenskaarten’, zegt de woordvoerder. ‘Nu men elkaar moeilijk kan zien, bestaat daar grote behoefte aan.’

Met medewerking van Fleur de Weerd

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden