AH opent eerste afhaalpunt voor online bestelde boodschappen

Albert Heijn opent vandaag zijn eerste afhaalpunt. Klanten kunnen de boodschappen die ze hebben besteld via internet ophalen op een bedrijventerrein in Heemstede. Binnenkort zullen er nog twee dergelijke ophaalpunten volgen, in Tilburg en in Naarden. Daarmee introduceert AH een betrekkelijk nieuw concept voor internetverkopen.

AMSTERDAM - Tot nu toe zijn er twee modellen: de via internet bestelde spullen worden thuis bezorgd, of de klant komt ze ophalen in de winkel. Dat geldt voor non-foodwinkels, maar ook voor supermarkten.


Want er zijn al een tijdje afhaalpunten in supermarkten. DekaMarkt begon er anderhalf jaar geleden mee in Wormerveer. De klant hoeft de winkel niet in; zodra hij zich meldt, worden de boodschappen in zijn auto gezet en afgerekend. Het is een redelijk succes, zegt directeur Onno de Groot. Niet dat het om een groot deel van de omzet gaat; een paar procent misschien. 'Maar het groeit gestaag, van maand tot maand met 5 procent.' Onlangs opende DekaMarkt een tweede afhaalpunt bij de vestiging in Santpoort en begin volgend jaar komen er vijf bij.


Bij Boni Markt, een keten van veertig supermarkten in het midden van het land, is afhalen in de winkel al heel gewoon. In een kwart van de winkels kan dat al, zegt directeur Harmen-Peter Wijnstok. Een succes? 'Het groeit', zegt hij. 'Maar thuis bezorgen, daar is veel meer vraag naar.'


Er zijn meer verschillen tussen de supermarkten dan alleen de locatie van het afhaalpunt. Bij DekaMarkt kunnen de boodschappen al een paar uur na het plaatsen van de bestelling worden opgehaald, bij Boni Markt en bij Albert Heijn pas de volgende dag. Albert Heijn rekent geen extra kosten, DekaMarkt vraagt 2,95 euro en Boni Markt 3,50 euro per bestelling.


Terwijl boeken, kleding en elektronica al massaal via internet worden verkocht en thuis afgeleverd, is dat voor supermarkten nog steeds een moeizaam model. Hun koopwaar weegt in het algemeen veel meer, is bederfelijk en bovendien is de marge erop laag, dus zijn de transportkosten een probleem. En als de klant onverhoopt niet thuis is, heb je alsnog een probleem. Maar ook de supermarkten zien dat de klant meer service wil. Bezorgdiensten zijn er wel, maar de kosten lijken te hoog. Al geeft geen enkele keten specifieke cijfers over zijn bezorgdienst.


Het idee dat de klanten zelf de spullen komen ophalen, lijkt logisch. In Hengelo opende De Buren onlangs een onbemand afhaalcentrum, waar de klant zijn aankopen zelf uit (eventueel gekoelde) kluisjes kan oppikken.


Maar winkelexpert Cor Molenaar constateert dat de afhaalpunten nergens in Europa een succes zijn geworden. Tenminste niet de stand-alone-afhaalpunten, zoals AH die nu inricht. 'Zo'n kale ophaalbalie, dat heeft geen beleving. De klant ziet de supermarkt als een sociale omgeving waar je mensen ontmoet. Maar het is goed dat Albert Heijn experimenteert.'


Logistiek expert Walther Ploos van Amstel, universitair docent aan de Vrije Universiteit, denkt dat snelheid cruciaal is. 'Essentieel is dat AH heel snel die boodschappen de auto in krijgt. Als dat tien minuten duurt, staat er elke dag een file. Ze moeten er een pitsstop van maken.'


Dat zal zeker gebeuren, zegt AH. Binnen een paar minuten is de klant met zijn boodschappen weer op pad. In de nabije toekomst zullen ook afhaalpunten in AH-supermarkten worden ingericht.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden