AH misleidt met 'verantwoorde kip'

Albert Heijn verliest het van Wakker Dier: de supermarkt mag zijn Hollandse Kip niet als 'verantwoord' verkopen.

AMSTERDAM - Albert Heijn mag zijn Hollandse Kip niet meer '100 procent verantwoord' noemen en mag niet zeggen dat de kippen 'goede leefomstandigheden' hebben gekend. Die reclameteksten zijn 'misleidend en daardoor oneerlijk'.


Dat vindt de Reclame Code Commissie (RCC), die gisteren uitspraak deed in een zaak die was aangespannen door supermarktkweller Wakker Dier. Daarmee lijkt Albert Heijn, en in zijn kielzog alle Nederlandse supermarkten, er een marketingprobleem bij te hebben: hoe verkoop je diervriendelijker vlees als je niet mag zeggen dat het verantwoord is, of zelfs dat het diervriendelijk is?


De supermarkten kampen al jaren met het probleem waarvoor met name Wakker Dier hen stelt. Geregeld komt er een spotje uit de radio: 'Supermarkt X verkoopt nog steeds plofkip'. Het imago van de supermarkten en van de kip wordt erdoor geschaad, maar geen enkele supermarkt kon zich veroorloven over te stappen op diervriendelijkere, dus duurdere kip.


Begin vorig jaar sloegen ze de handen ineen. Ze ontwikkelden met de pluimveehouderij een plan om het welzijn van de kip te verbeteren. Met kleine stapjes, die pas in 2020 moeten uitmonden in de nieuwe standaard: alle kipfilet in de Nederlandse supermarkt moet dan van een trager groeiend kippenras komen: de Kip van Morgen.


Albert Heijn heeft niet gewacht tot 2020. De marktleider introduceerde zijn versie van de Kip van Morgen al begin deze zomer, onder de naam Hollandse Kip. Volgend jaar is alle kip bij Albert Heijn van dit diervriendelijker type en natuurlijk probeerde de supermarkt dat voordeel uit te buiten: 'Eind 2015 is alle kip 100% verantwoord', aldus de reclame, en heeft de kip 'goede leefomstandigheden' gehad.


Uitgerekend voorloper Albert Heijn werd door Wakker Dier aan de schandpaal genageld. Het hele project Kip van Morgen werd betiteld als 'plofkip in flauwekulsaus', en korter: 'flopkip'. Wakker Dier stapte naar de Reclame Code Commissie om de claim 'verantwoorde kip' aan te vechten.


De grootste dierenbeschermingsorganisatie van Nederland, de Dierenbescherming, kijkt met gemengde gevoelens naar het strijdtoneel. Zeker, de Kip van Morgen is niet wat de Dierenbescherming wil. 'Maar zo'n term als plofkip in flauwekulsaus, dat is flauwekul', zegt de woordvoerder. 'Dit is een heel andere kip. Plofkip zakt door zijn poten. Deze kippen zijn heel anders, veel fitter. Ze groeien veel langzamer, krijgen veel meer ruimte, hebben nauwelijks antibiotica nodig. Het is echt een heel stuk beter. Het is allemaal niet goed genoeg voor één ster in ons Beter Leven Keurmerk, maar het is een flinke stap voorwaarts, die moet worden gestimuleerd. Albert Heijn is absoluut een voorloper.'


Dat Albert Heijn de zaak zou verliezen, stond als een paal boven water. Een paar maanden geleden oordeelde de RCC al hard over een reclame van supermarktconcern Jumbo, die vlees met het Beter Leven Keurmerk (één ster) 'diervriendelijk' had genoemd. Volgens de RCC mocht Jumbo dat hooguit 'minder dieronvriendelijk' noemen.


De uitspraak van de Reclame Code Commissie heeft geen juridisch effect en ook nog geen praktisch effect trouwens, want de teksten stonden op een website die allang is aangepast en in een advertentie die maar één keer is geplaatst. Albert Heijn overweegt nog tegen de uitspraak in beroep te gaan.


Is het wel slim van Wakker Dier om juist een voorloper bij het verbeteren van leefomstandigheden van veel kippen zo aan te pakken? Sjoerd van de Wouw van Wakker Dier: 'Wij weten ook wel dat deze kip een verbetering is, maar je kan absoluut niet zeggen dat het nu goed is. Die teksten van Albert Heijn, dat was typisch een geval van greenwashing. Daar waren we vanaf het begin al bang voor, dat ze deze kip als verantwoord zouden presenteren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden