Afvallen? Ga wandelen!

Vetcellen verbrand je met regelmatige en middelzware inspanning. Je hoeft dus helemaal niet hard te lopen. Ga lekker wandelen, fietsen of zwemmen. En let daarnaast goed op je voeding.

Op korte termijn heeft krachtige inspanning, zoals sprinten en squashen, een positief effect op de mate van vetverbranding. Daarnaast is het goed voor de doorbloeding. Intensief sporten is echter minder effectief als je wilt afvallen. Het lichaam gebruikt vooral korte-termijnbrandstof. De opgeslagen vetvoorraad wordt niet aangesproken. Matige inspanning blijkt veel beter te werken.

Wandelen
Uit onderzoek blijkt dat langdurige activiteit het effectiefst is. Weinig mensen kunnen twee uur lang hardlopen. Bijna iedereen kan twee uur wandelen, of fietsen. Bedenk wel: afvallen doe je niet alleen door goed te bewegen. Eten is ook een belangrijke factor. Gewichtsverlies ontstaat bij een goede balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. In combinatie met regelmatig bewegen, is gewichtsverlies een feit.

Check onvz.nl voor meer gezonde tips.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden