Afvalapp als afvalcoach

Stel je wilt afvallen door meer te bewegen en minder te eten. En dan heb je ook nog een smartphone.

Blijvend gewicht verliezen en vervolgens op gewicht blijven, is maar weinig mensen gegeven. Om die reden is op 6 mei 1992 de internationale anti- dieetdag in het leven geroepen door de Engelse feministe Mary Evans Young, als reactie op de zelfmoord van een 15-jarige meisje dat vond dat ze met haar maat 42 te dik was. Diëten helpen niet, een app misschien wel.


De voeten zorgvuldig plaatsen, de deurpost zachtjes vasthouden en dan de naakte waarheid onder ogen zien. Op de juiste manier een weegschaal betreden is precisiewerk. Uw dag laten vergallen door een cijfer hoeft niet, want laten we eerlijk zijn: de meeste mensen weten heel goed dat er een paar kilo zijn bij gekomen.


Dan kunt u een paar dingen doen. Velen nemen de toevlucht tot een extreem dieet onder het motto: als ik eerst die kilo's kwijt ben, zien we daarna wel verder. De kans op succes is klein, al is deze methode de meest beproefde.


Dan zijn er de realisten die het klappen van de zweep kennen. Zij volgen de adviezen die de overheid propageert: gezond leven met minstens 30 minuten per dag bewegen, het nuttigen van gezonde tussendoortjes en matig alcoholgebruik. Ook dat is moeilijker dan het lijkt, want de meeste Nederlanders groeien rap in de breedte. Toch is niet alle hoop verloren: mensen die steun zoeken en gewicht verliezen in groepsverband maken de meeste kans om de overtollige kilo's van het lijf te houden.


In groepsverband afvallen, is net als het bijwonen van een bijeenkomst van de Anonieme Alcoholisten. Die stap te zetten, vereist moed. In de tussentijd zijn er handige apps.


BMI calculator, gratis

De eerste stap is doorgaans de beste stap. Zie de feiten nuchter onder ogen met de BMI calculator. Uw BMI is de verhouding tussen lengte en gewicht (gewicht in kilogram gedeeld door lengte maal lengte in meter). Een BMI van 27 of meer duidt op een te hoog gewicht. U vult uw lengte en gewicht in, leeftijd en sekse en toetst op 'bereken BMI' en ziet: heeft u ondergewicht, een goed gewicht of overgewicht? Of bent u veel te zwaar (met een BMI boven de 34)? Deze app biedt ook de mogelijkheid tot het bijhouden van een grafiek.


Voor iPhone en Android


Eight glasses a day, 0,79

Goed, u heeft wat overgewicht. Iedere voedingsdeskundige zal u aanraden veel te drinken. Water dus. Acht glazen per dag is een nobel streven, maar dat halen de meeste mensen niet. Met deze app kunt u bijhouden hoeveel glazen er nog zijn te gaan. De vormgeving is leuk, met die acht volle glazen die op tafel staan. Tik er eentje aan als u een glas water hebt gedronken en zie een leeg glas verschijnen. Voor de kosten van deze app kunt u ook een fles water kopen. Regelmatig de mond aan de kraan zetten of een turflijstje bijhouden in uw agenda is ook een mogelijkheid.


Voor iPhone en Android


Tussendoortjes-vergelijker van Ola, gratis

Voor al die mensen die denken dat Sonja Bakkers eierkoeken een gezond alternatief zijn: de OLA Tussendoortjesvergelijker helpt hen uit de droom. Een grote eierkoek bevat maar liefst 155 calorieën, een OLA Cornetto 190. Eigenlijk bent u het best af met een soepstengel, daar zitten slechts 24 calorieën in.


Voor iPhone


MyNetDiary Pro, 2,99

Een tamelijk complete app waarbij u uw maaltijden, sportactiviteit, gewicht en zelfs de hoeveelheid water kunt invoeren. Slikt u vitaminepreparaten? Die kunt u er ook aan toevoegen. Met dit Amerikaanse systeem weet u precies wanneer u op uw streefgewicht kunt zijn. Heeft u 's ochtends een cappuccino gedronken? Dan zijn er opties: was het misschien een Starbuck venti skinny cappuccino? Of een cappuccino McDonald? Deze app is ideaal voor een vakantie in de VS, wat minder voor dagelijks Nederlands gebruik, al is de vormgeving strak en de app zeer functioneel.


voor iPhone en Android


Calorie Teller, gratis

De Nederlandse equivalent van MyNetDiary wordt door diëtisten aanbevolen omdat u heel makkelijk een voedingsdagboek kunt bijhouden, een grafiek maakt en u precies kunt zien hoeveel vetten, koolhydraten, eiwitten en totaal aantal calorieën u hebt gegeten. Ook staat de ADH, de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vermeld. Bent u zich bij restaurantketen Wok to Walk te buiten gegaan? Calorieteller vertelt precies wat de schade is.


Voor iPhone en Android


Blokje om, gratis

Onder het motto 'een gezonde geest in een gezond lichaam' biedt zorgverzekeraar Agis met deze gratis app wandelroutes aan. U kunt kiezen hoe ver u wilt lopen. Na afloop staat vermeld hoeveel calorieën u heeft verbrand met de wandeling. Deze app maakt het zelfs mogelijk om mensen uit te nodigen voor een blokje om. Ideaal voor ouderen met tijd over.


Voor zowel iPhone als Android


Weight Watchers mobile, een week gratis uitproberen, daarna 14.95

's Werelds grootste afvalbedrijf, bekend van afvallen in groepsverband, is met zijn tijd meegegaan. Twee jaar geleden heeft Weight Watchers zijn puntensysteem, de basis van de afvalmethode, volledig herzien. Begeleiding op internet behoort nu ook tot de mogelijkheden. Tevens is er een app gelanceerd met een dagboekfunctie, die bijhoudt hoeveel punten u reeds hebt gespendeerd en die waarschuwt dat uw ontbijt/lunch/diner nog niet is ingevuld. Dat wekt na verloop van tijd behoorlijk wat irritatie. Maar als goedmakertje krijgt u kleurrijke menusuggesties, kunt u vrienden maken en uw gewichtsverloop bijhouden. En mocht dit alles toch niet werken, dan is er altijd nog de mogelijkheid een bijeenkomst bij te wonen.


Voor iPhone en Android


De Eet Wijzercoach


Deze Eetwijzer App van het Voedingscentrum scant uw smartphone-agenda en geeft op basis van


de afspraken die daar in staan persoonlijk eetadvies. De bedoeling is dat u in een oogopslag ziet waar de komende week de kansen liggen om gezonder te eten. De app koppelt tips aan afspraken in je agenda en toont deze tips voordat u een afspraak hebt: als een eigen coach. Het Voedingscentrum heeft deze app ontwikkeld in het kader van zijn nieuwe campagne: het Nieuwe Eten. De bedoeling is dat mensen steeds één stapje zetten om gezonder te eten. Advies: neem bijvoorbeeld vaker appelstroop dan 48+ kaas op brood, of eet Japanse mix in plaats van chips als u naar een film kijkt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.