Aftellen naar Mad Men 5: Hoe alleen de terugkeer al een hype is

De hype rond de langverwachte terugkeer van de successerie Mad Men neemt in de VS inmiddels grootse vormen aan. Op 25 maart is het pas zover, maar nu al draait de nieuws- en marketingmachine overuren.

null Beeld

De eerste beelden van het vijfde Mad Men-seizoen die worden vertoond in de trailer zijn groot nieuws; evenals de posters op billboards door het hele land. Nog maar net opgehangen, maar direct geanalyseerd door kenners en kijkers op talloze websites. Eerst was er al de poster van de vallende man. Al sinds jaar en dag in de leader van de serie, maar nu deze is afgebeeld op een maagdelijk witte poster - enkel voorzien van '25 maart' - (zie hier rechts) is het voer voor discussie. Vooral New Yorkers hebben het er moeilijk mee; de vallende man doet te veel denken aan de aanslagen van 11 september 2001. Maar anderen speculeren lustig over het naderende einde van Don Draper, mogelijk vallend uit zijn kantoorraam op Madison Avenue.

Etalage
Inmiddels is er sinds een paar dagen een nieuw billboard waarop te zien is hoe hoofdrolspeler Don Draper meewarig in een etalage kijkt. Hij staart naar twee paspoppen, een naakte vrouw en een man op een stoel in een badjas. Draper reflecteert in het raam. The New York Times (NYT), The Huffington Post en vele andere media laten fans, recensenten en makers aan het woord: waar staat dit toch voor? De analyses vliegen in de VS om je oren. 'maar ik beloof je, aan het eind van seizoen 5 weet je waar deze poster voor stond', zegt één van de bedenkers deze week in de NYT.

Oog voor detail
De fascinatie voor Mad Men is er al sinds de start van de serie in 2007. Met oog voor detail, vormgeving, een sterke cast en een diepzinnige verhaallijn over de mensen achter de reclamebusiness in de jaren 50 en 60 in New York, vond het op de kleine kabelzender AMC langzaam een weg naar het grote publiek. Nederland volgde pas in 2009. De Vara pikte de serie op, en ook hier waren er enkel lovende woorden voor de serie. Het grote publiek moest er echter weinig van hebben; op de late avond trekt Mad Men hier vaak niet meer dan 200.000 kijkers. Dvd-boxen vliegen wel de winkel uit, de serie staat vaak in de top van best verkochte series. Het lijkt erop dat een dergelijk kwaliteitsproduct door de liefhebbers liever op de eigen tijd wordt bekeken; een lot dat veel series tegenwoordig wacht. En niet zo gek ook: het vierde seizoen moet hier nog worden uitgezonden (vanaf 25 april), waarna pas volgend jaar het vijfde volgt.

Mediagekte
De Nederlandse aandacht voor Mad Men valt sowieso in het niet bij de gigantische media- en marketinggekte in de Verenigde Staten, waar men al ruim 500 dagen wacht op het begin van seizoen 5 - vooral door uitgelopen contractonderhandelingen met makers en acteurs. 'Op 25 maart is het precies 525 dagen na de seizoensfinale van serie 4', becijfert The Huffington Post. 'Een triomfantelijke terugkeer met een dubbele aflevering, de lange afwezigheid goedmakend', ronkt de anders zo kritische site. Ondertussen bereidt het internationale nieuwsmagazine Newsweek een heuse sixties-editie voor, waarbij zelfs alle advertenties worden opgemaakt in de lettertypes en opmaak van weleer - geïnspireerd op de serie. Overigens zal er nog altijd geen plek zijn voor sigarettenmerken in het blad. Waar deze in het verleden nog volop mochten adverteren, wordt de sigaret door het Newsweek van nu alweer tijden geweerd.

Modeconcerns haken al langer in op het succes van Mad Men. De jaren 50-stijl duikt steeds vaker op in het straatbeeld, mede dankzij 'exclusieve' Mad Men-collecties van onder meer Banana Republic. Ook cosmeticagigant Estée Lauder doet mee: 'De Mad Men-minicollectie focust op volle, rode lippen en lichtroze jukbeenderen: typische eigenschappen van de sixties lady. Deze Mad Men-look streeft het Amerikaanse cosmeticamerk na met een zacht glanzende Cherry Lipstick en een Evening Rose blush.'

Inhoud
Terug naar de inhoud, want waar seizoen 4 eindigde met een nieuwe verloofde voor Don Draper en spanningen rond de financiële situatie van het reclamebureau, is het de vraag wat seizoen 5 zal brengen. 'Dit seizoen focust op hoe de hoofdrolspelers ieder voor zich omgaan met de veranderingen in de maatschappij, eind jaren 60', verklapte schrijver Matthew Weiner onlangs, zonder ook maar iets te verklappen. Het is onderdeel van de grote hype; veel buzz, hoge kijkcijfers, dito opbrengsten, en dus nog veel meer geld voor het vervolg. En er volgen in ieder geval nog twee seizoenen, waarna de serie volgens Weiner zal eindigen in het New York van nu, met Draper als oude, wijze man.

Mad Men 5, vanaf 25 maart op AMC in de Verenigde Staten. De dvd-box wordt komend najaar in Nederland verwacht.

null Beeld
null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden