Les 3Thuiszitters

Afstandsonderwijs kan thuiszitters uit de brand helpen

Bianca Cristofoli begeleidt ‘thuiszitters’ bij Heliomare, een scholengemeenschap in Noord-Holland voor kinderen met een ontwikkelingsstoornis. Hans Smeele werkt er als ict-specialist. ‘Ict is zó belangrijk voor deze jongeren.’

Een leerling thuis aan het werk voor school. Voor zogeheten thuiszitters kan die situatie juist voordelig werken.Beeld ANP

Smeele: ‘Er waren voor de coronacrisis al 4.500 leerlingen, in primair en voortgezet onderwijs, die thuis zaten. Al die casussen hebben één overeenkomst: ze passen of pasten niet meer in het reguliere onderwijs. Die leerlingen vragen flexibel onderwijs, op maat. Maar het reguliere onderwijssysteem biedt dat over het algemeen onvoldoende.’

Cristofoli: ‘Veel jongeren met ontwikkelingsstoornissen worden enorm overprikkeld in het normale onderwijs. Bij sommige leerlingen is er een aanpassing nodig. De coronacrisis bood deze leerlingen veel vrijheid. Een voorbeeld: een van mijn casussen is een chronisch ziek meisje. Ze is vaak vermoeid, een hele dag op school was vaak te veel gevraagd. Maar nu kan zij na elke uitleg de keuze maken: ga ik werken of ga ik rusten? Ze kon haar energie en tijd zelf indelen over de dag. En dat heeft haar zó goed gedaan.’

Smeele: ‘Je kunt een les op afstand niet zo doen als in een klaslokaal. Je moet heel duidelijk zijn in je communicatie, structuur bieden en niet te veel willen. Juist deze groep heeft daar ontzettend veel profijt van. Ze zitten in een eigen omgeving en ervaren minder afleidende factoren. De thuissituatie moet natuurlijk goed zijn. Maar voor het gros van die doelgroep heeft dat afstandsonderwijs veel positieve effecten.’

Cristofoli: ‘Ict is zó belangrijk voor deze groep jongeren. Zet het nou in! Wij zijn bezig met een onderzoek dat een beeld moet geven op wat voor manieren ict deze leerlingen kan ondersteunen. Dat gaat verder dan het digitaliseren van de lessen. Een leerling kan apps installeren die de dag inplannen, het leerritme bepalen, helpen herinneren welke spullen in de gymtas moeten… Deze groep hangt juist op dit soort dingen vast. Maar ook: het zoeken van lotgenoten. Sommige thuiszittende kinderen voelen zich eenzaam en worstelen met dingen, maar kunnen daarmee bij weinig leeftijdsgenoten terecht.’

Smeele: ’De fysieke ontmoetingen tussen leerling en begeleider en leerlingen onderling blijven het allerbelangrijkste. Maar ict kan juist helpen als er zelfstandigheid en autonomie worden gevraagd. Door de coronacrisis is heel onderwijsland in beweging gekomen. Wat ik hoop, is dat de ervaringen die we nu opdoen, ten gunste komen van die 4.500 leerlingen die al thuiszaten voor de coronacrisis.’

Nu de klaslokalen in Nederland beetje bij beetje weer opengaan, is het tijd voor een eerste balans. Wat hebben we geleerd van het afstandsonderwijs? Hoe ziet de toekomst van de docent eruit? Over de magie van het klaslokaal en hoe docenten opbloeien als ze professionele ruimte krijgen. De negen belangrijkste lessen op een rij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden