Afslachtingen in de Filipijnen en de winst van YouTube

The New York Times nam haar verantwoordelijkheid, maar de NPO kijkt nog steeds niet verder dan zijn neus lang is.

Fotograaf Daniel Berehulak Beeld epa

Top

Sinds de Filipijnse president Rodrigo 'The Punisher' Duterte zijn aanhangers eind juni groen licht gaf om drugsdealers en -verslaafden te doden, zijn zeker 3.600 mensen op straat koelbloedig vermoord.

Fotojournalist Daniel Berehulak ving die gruwelijke realiteit in een alarmerende onlinemediaproductie, die deze week door The New York Times is gepubliceerd. In 35 dagen bezocht Berehulak 42 plekken, waar 57 vermeende dealers, koeriers of gebruikers zijn vermoord.

Op sommige foto's ligt het lijk nog op de grond, op andere foto's kijken omstanders verdwaasd naar de plaats delict, en op één foto staat een jochie van 13 jaar geknield bij een aangestoken kaarsje in het verse plasje bloed van zijn vermoorde oom.

Berehulak bezocht ook een overvolle gevangenis, een mortuarium (waar lijken soms wekenlang opgestapeld liggen tot nabestaanden een begrafenis kunnen betalen) en een hartverscheurende begrafenis van een jonge vader in een doorzichtige kist, omringd door zijn huilende kinderen.

Hopelijk opent Berehulaks productie de ogen van de wereld. Over de titel, They Are Slaughtering Us Like Animals, kan in elk geval niemand zeggen dat die overdreven is.

Nadia Ezzerolli

Flop

Deze week werd een nieuw hoofdstuk geschreven in de strijd tussen de NPO en YouTube. Hoewel de afloop van het gevecht allang bekend is, verzet de publieke omroep zich tegen het onvermijdelijke.

Linda Hakeboom trapte de discussie af op Twitter. De aflevering van haar documentaireserie Linda's mannen over Lil' Kleine is op televisie door 140duizend mensen bekeken (bij dit cijfer plaatste Hakeboom een jammerende emoji), op npo.nl werd 110duizend keer gekeken en op YouTube 370 duizend keer. Kleine kanttekening: de uploads op YouTube waren rips.

Het maakte Hakeboom niet uit; zij wil dat haar programma door zoveel mogelijk mensen bekeken wordt, geript of niet. 'Maar leest u wel mee, @PubliekeOmroep?', schreef ze. 'Waar het meest gekeken wordt, heeft u, los van een paar stoere stand alones, nog steeds geen kanaal.'

Of het door de slechte beeldkwaliteit op npo.nl komt of doordat jongeren hun weg naar het platform niet weten te vinden, is moeilijk vast te stellen. Feit is dat YouTube wint.

Een dag later waren de uploads op YouTube verdwenen. 'Iemand heeft meegelezen gisteren', vermoedde Hakeboom. Ja, meelezen doen ze wel bij de NPO, maar meedenken of, nog mooier, vooruitdenken blijft achterwege.

Haro Kraak

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.