NieuwsDagbladen

Afscheid van laatste gratis krant: Metro verschijnt niet meer op papier

Het doek valt voor de stationskrant Metro – in elk geval voor de editie op papier. De gedrukte uitgave verscheen al een maand niet meer. Nadat het kabinet besloot tot een ‘intelligente lockdown’ om het coronavirus te temmen, bleven er amper meer treinreizigers over om de krant te lezen.

Beeld ANP

Het besluit om de papieren editie ten grave te dragen is genomen omdat uitgever Mediahuis niet verwacht dat na afloop van de lockdown de advertenteerders weer terugkeren naar de krant. Alle dagbladen, maar ook huis-aan-huis-kranten, in Nederland kampen met forse dalingen van het aantal advertenties, omdat bedrijven vanwege de coronacrisis de hand op de knip houden. Hebben andere dagbladen nog inkomsten uit abonnementen, Metro moest het helemaal hebben van advertenties.

Mediahuis zegt dat de krant op papier de afgelopen jaren al nauwelijks kostendekkend was. Een bijzondere kostenpost was een bijdrage in de schoonmaak door de NS van de treinen, omdat een groot deel van de half miljoen kranten in coupés en op stationsvloeren achterbleef. Het fenomeen ‘zwerfkrant’ deed zijn intrede.

De laatste jaren schommelde de gedrukte oplage rond de 250 duizend. Hoe lang Metro nog als digitaal medium blijft bestaan, is onduidelijk, net als de gevolgen voor het personeel.

Mondiaal fenomeen

De eerste uitgave van Metro verscheen op 21 juni 1999, toen nog in een oplage van 510 duizend exemplaren. De gratis krant was als verschijnsel overgewaaid uit Zweden, waar uitgever Metro International een klein mondiaal imperium opbouwde met 71 edities, in 19 landen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië – en in 18 talen. Op het hoogtepunt lazen 17 miljoen overwegend forensen elke dag de de krant. Die dankt zijn naam aan het feit dat hij in Zweden niet werd uitgedeeld in de treinstations, maar in de ondergrondse van Stockholm.

Toen Metro in 1999 werd gelanceerd, verscheen op dezelfde dag een concurrent, Spits, opgezet door het moederbedrijf de Telegraaf. In 2007 werd Dagblad De Pers opgericht. Later dat jaar zou een andere grote krantenuitgever van Nederland, Perscombinatie, zich in de strijd werpen met een gratis krant: DAG. Die werd opgezet samen met telecomprovider KPN en na een jaar alweer beëindigd. De Perscombinatie, onder andere uitgever van de Volkskrant, kwam in 2009 op in Belgische handen en ging op in de Persgroep, later omgedoopt tot DPG Media.

De resterende gratis kranten kenden al jaren een kwakkelend bestaan. De Pers verscheen voor het laatst in 2012. De allerlaatste Spits rolde in 2014 van de pers en ging op in Metro. Twee jaar eerder had de Telegraaf Media Groep (TMG) concurrent Metro overgenomen van zijn Zweedse eigenaar.

Metro werd in 2016 nog zelf even nieuws, toen de krant een bijdrage van zijn vaste columnist Luuk Koelman weigerde af te drukken. Koelman uitte daarin kritiek op Geenstijl, een van de websites van uitgever TMG. ‘Wij schrijven niet over TMG-beleid’, zei hoofdredacteur Robert van Brandwijk.

MEER LEZEN?

In 2009 waren oud-hoofdredacteuren van Metro en Spits nog optimistisch gestemd over de toekomst van de gratis papieren kranten. ‘Ze zijn er alweer tien jaar, de gratis kranten, en ze gaan niet meer weg. Het fenomeen heeft zichzelf bewezen’...

..maar in 2012 werd al besloten om de krant in de zomervakantie even te laten pauzeren, omdat een groot deel van de lezers toch op de camping in Frankrijk zou verblijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden