Afrika staat centraal op Amnesty Filmfestival

Afrika is een centraal thema op het zevende Amnesty Filmfestival, dat vanavond in Amsterdam begint. Op het programma staan 'geëngageerde speelfilms en documentaires over mensenrechten en menselijke waardigheid'....

De openingsfilm is Hotel Rwanda. De film, genomineerd voor drie Golden Globes en drie Oscars, vertelt het waargebeurde verhaal van hotelmanager Paul Rusesabagina. Deze Hutu redde tijdens de genocide van 1994 honderden Tutsi-vluchtelingen van een wisse dood door ze onderdak te bieden in zijn hotel.

Een groot aantal overlevenden van de genocide figureert in Hotel Rwanda, Don Cheadle speelt de hotelmanager en Nick Nolte is te zien als een hoge, onmachtige VN-militair - losjes gebaseerd op de Canadese VN-generaal Roméo Dallaire.

Regisseur Terry George en de echte Paul Rusesabagina zullen vanavond de galavoorstelling in het Amsterdamse theater Tuschinski bijwonen. Actrice Katja Schuurman, die zich al eerder inzette voor Amnesty, presenteert de premièreavond.

Programmeur Leo Hannewijk: 'Het is een film waarmee we een wat breder publiek denken te kunnen bereiken. Afrika staat dezer dagen opnieuw sterk in de belangstelling door de slachtingen in Darfur. En net als destijds bij de volkerenmoord in Rwanda kijkt de wereld toe.'

Roméo Dallaires ervaringen in Rwanda vormen ook de basis voor de documentaires The Last Just Man (Steven Silver, 2001) en Shake Hands with the Devil: The Journey of Roméo Dallaire. Daarin reconstrueert de Canadees Peter Raymont de vergeefse pogingen van zijn landgenoot de internationale gemeenschap te overtuigen van het belang om in te grijpen.

Op het festival is tevens de al wat oudere documentaire Kisangari Diary (1998) te zien, waarin filmmaker Hubert Sauper langs het overwoekerde treinspoor ten zuiden van Kisangari, een stad in het voormalige Zaïre, op tienduizenden Rwandase Hutu-vluchtelingen stuit.

De slachting in Rwanda vormt ook het uitgangspunt van Sometimes in April van Raoul Peck. In de door de Amerikaanse betaalzender HBO geproduceerde film komen twee hutu-broers tegenover elkaar te staan. De een is gematigd en wil niets anders dan zijn Tutsi-vrouw en kinderen in veiligheid brengen. De ander is presentator bij Hutu Power Radio, het station dat van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat oproept alle 'Tutsi-kakkerlakken' te vernietigen. Op televisiebeelden bakkeleien westerse politici over het verschil tussen 'genocide' en 'an act of genocide'. Martin Luther Kings woorden 'in the end we will remember not the words of our enemies but the silence of our friends' zijn niet voor niets het motto van de film.

Hannewijk: 'Het is misschien wel een betere film dan Hotel Rwanda. Maar Sometimes in April was pas te zien op het festival van Berlijn, en dat was ruim na onze deadline.' De film heeft nog geen Nederlandse distributeur. Als dat zo blijft, wil Hannewijk moeite doen de film in Nederland te laten zien. 'Amnesty brengt dit najaar ook Story Undone in de bioscopen, de winnaar van de Amnesty International-Doen Award op het afgelopen Rotterdams filmfestival. Misschien dient zich ook wel een gelegenheid aan om iets met Sometimes in April te doen. En anders volgend jaar maart, op het achtste Amnesty filmfestival. Het is toch een film die zijn zeggingskracht behoudt.'

Ook Hany Abu-Assads Paradise Now kwam te laat voor deze editie van het Amnesty Filmfestival. De film, over twee jonge Palestijnen die een zelfmoordaanslag gaan plegen in Tel Aviv, won drie prijzen op het Berlijnse filmfestival, waaronder de Amnesty International Filmprijs, een onderscheiding die voor het eerst werd uitgereikt om aandacht te vragen voor de mensenrechtenkwestie. Hannewijk: 'We hebben de film niet op tijd kunnen zien. Helaas. Anders was het zeker de overweging waard geweest. Het is een film die veel reacties oproept.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.