AFM: bank moet klant compenseren

De Autoriteit Financiële Markten vindt dat verzekeraars en banken die consumenten onbegrijpelijke producten hebben verkocht, de schade moeten vergoeden...

amsterdam Banken en verzekeraars moeten hun klanten schadeloos stellen als blijkt dat zij hun in het verleden ondeugdelijke producten hebben verkocht. Dat stelt Theodor Kockelkoren, bestuurder van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

In het Financieele Dagblad zei de AFM-bestuurder donderdag dat het prijzenswaardig is dat banken en verzekeraars bezig zijn om hun producten te controleren en te verbeteren, maar dat zij daaraan ook consequenties moeten verbinden. Volgens Kockelkoren is het niet meer dan redelijk dat klanten gecompenseerd worden wanneer blijkt dat ze financiële schade hebben geleden.

Consumentenorganisaties reageren tevreden over de opstelling van de AFM. ‘Wij hameren er steeds op dat foute producten worden gerepareerd’, aldus de Vereniging Eigen Huis. ‘Wij zijn het hier dus helemaal mee eens.’

De Consumentenbond die donderdagavond een debat organiseerde over het financieel toezicht, is ‘blij dat de toezichthouder eindelijk aandacht heeft voor de consument’. Woordvoerder Barbara den Uijl: ‘Dat was de volgende stap die genomen moest worden in het toezicht op financiële instellingen, maar het is voor ons nog wel de vraag of het wenselijk is dat de sector zelf gaat bepalen of en hoe de schade wordt verhaald.’

Banken en verzekeraars zijn afgelopen jaar op verzoek van de toezichthouder begonnen hun producten opnieuw door te lichten om te kijken of die in het belang van de klant zijn. Aanleiding voor deze zelftoetsing is het afgenomen consumentenvertrouwen als gevolg van de kredietcrisis, de val van de DSB-bank en de woekerpolisaffaire.

Ook het imago van de financiële toezichthouders – de AFM en De Nederlandsche Bank (DNB) – werd hierdoor aangetast.

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken is vorig jaar met de AFM afgesproken de klant centraal te zetten in het productaanbod. ‘Daar zijn we nu mee bezig’, aldus een woordvoerder. Het is volgens hem aan de leden om te bepalen of ze hun klanten compenseren wanneer blijkt dat producten ondeugdelijk zijn.

De Vereniging Eigen Huis verwacht geen wonderen van het zelfonderzoek door de financiële instellingen. ‘Het is niet in hun belang om schade vast te stellen. Maar de sector realiseert zich wel dat het nodig is om schoon schip te maken’, aldus woordvoerder Hans André de la Porte.

Volgens de AFM is de scepsis van consumentenorganisaties niet terecht. ‘Banken en verzekeraars hebben echt belangrijke stappen in de goede richting gezet’, stelt woordvoerder Martijn Pols. De AFM gaat ervan uit dat banken en verzekeraars volgend jaar na het afronden van de zelftoets een aantal producten van de markt haalt en klanten compenseert. De AFM wijst erop dat instellingen dat ook zelfstandig hebben gedaan met de pensioenpolissen.

De AFM zou wel graag meer bevoegdheden hebben om instellingen te dwingen in gesprek met klanten te gaan. Nu kan zij slechts misstanden vaststellen en achteraf beboeten. De hoogte van de schadevergoedingen zou door een onafhankelijke instelling moeten worden vastgesteld zoals het klachteninstituut Kifid.

Klagen bij meldpunt Schoon Schip
Consumenten die vinden dat zij malafide of dure financiële producten in de maag gesplist hebben gekregen, kunnen dit vanaf donderdag melden bij ‘Schoon Schip’. De Vereniging Eigen Huis stelt dit meldpunt op de eigen website open tot 1 oktober.

De VEH zegt de banken en verzekeraars zo een handje te willen helpen met het zoeken naar ondeugdelijke producten. Na inventarisatie van de klachten hoopt de VEH een concrete lijst van foute producten of aanbieders bij de instellingen te kunnen neerleggen.

De VEH verwacht klachten over onbegrijpelijke hypotheekoffertes, slechte adviezen en gebrekkige informatie. Zo worden veel hypotheekklanten pas laat geadviseerd over een nieuw rentevoorstel, waardoor ze geen tijd hebben deze informatie te begrijpen en te vergelijken met andere aanbieders.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden