Afluisteren van Postbank-personeel wordt onderzocht

De Registratiekamer gaat onderzoeken wanneer en onder welke voorwaarden de Postbank telefoongesprekken van haar personeel afluistert en opneemt. Ook wil de kamer weten met welk doel de bank gesprekken volgt, en of het bedrijf zich daarbij houdt aan de Wet Persoonsregistraties....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Mede aan de hand van de uitkomsten wil de Registratiekamer criteria opstellen over de toelaatbaarheid van het opnemen van telefoongesprekken door werkgevers. De detailstudie is een vervolg op het anderhalf jaar geleden uitgebrachte rapport over zogenoemde 'personeelsinformatiesystemen'.

'Het afluisteren van personeel komt vaker voor', aldus B. Crouwers van de Registratiekamer, 'Daar willen we precieze criteria voor opstellen. In de toekomst willen we dat ook gaan doen met bijvoorbeeld videobewaking.'

Het onderzoek wordt ingesteld naar aanleiding van een bericht in de Volkskrant, waarin melding werd gemaakt van de manier waarop de Postbank zijn personeel controleert. Het bedrijf registreert bij honderden werknemers het aantal telefoontjes dat per dag wordt gevoerd, de lengte van het gesprek en het nummer dat gebeld is. Die informatie wordt gebruikt bij functioneringsgesprekken. Daarnaast wordt de telefoon volgens enkele medewerkers regelmatig afgeluisterd. De Tweede-Kamerfractie van GroenLinks heeft vragen gesteld aan de ministers van Justitie en Sociale Zaken over de gang van zaken bij de Postbank en over de afwezigheid van duidelijke wettelijke regels op dit terrein.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden