Affaire-Savile breidt zich uit: ook baas New York Times onder vuur

Het voormalige hoofd van de BBC Mark Thompson dreigt het volgende slachtoffer te worden in het schandaal rond Jimmy Savile. The New York Times, de krant waar hij sinds kort directeur is, publiceerde dit weekeinde een kritisch relaas waaruit blijkt dat Thompson op de hoogte moet zijn geweest van de misbruikaantijgingen jegens de bekende presentator. Thompson had gezegd van niets te hebben geweten.

LONDEN - Eind augustus, daags voor Thompsons afscheid, ontving de Sunday Times een schrijven waarin de BBC dreigde met juridische stappen als de krant een artikel zou publiceren over Saviles onzedelijke praktijken. De advocatenbrief was namens Thompson opgesteld. De oud-omroepbaas ontkent die onder ogen te hebben gehad. Inmiddels is duidelijk dat de brief details bevat over een uiteindelijk niet uitgezonden Newsnight-reportage. De krant zag af van publicatie.


Het voorval bevestigt het idee dat de BBC zich meer zorgen maakte om imagoschade dan om het seksuele misbruik van haar gevallen ster.


Thompson heeft altijd gezegd dat hij niet op de hoogte was van wat discjockey-presentator Savile had uitgespookt in de kleedkamers en elders. Als dat klopt, was Thompson slecht geïnformeerd. Uit een documentaire van BBC's Panorama is gebleken dat het zo ongeveer een publiek geheim was. Ook hebben andere kranten bericht over het schrappen van de Newsnight-uitzending. In de necrologie na Saviles dood, ruim een jaar geleden, schreef The Daily Telegraph bovendien dat 'geruchten over seks met minderjarigen al enkele jaren circuleerden'. Savile dreigde journalisten die iets als een journalist iets op papier wilde zetten wat hem niet aan stond.


Niet alleen de zaak rond Savile heeft bij de BBC intern tot een ravage geleid. Thompsons opvolger George Entwistle stapte op om valse beschuldigingen van pedofilie aan het adres van oud-politicus Alistair McAlpine. Daarna vertrokken nog enkele leidinggevenden. Die affaire krijgt ook gevolgen voor de komiek Alan Davies, vast panellid bij het spelprogramma QI. Hij is een van de ongeveer tienduizend twitteraars die McAlpine hebben belasterd. Davies (46), die op Twitter 44 duizend volgers heeft, kan een dagvaarding wegens smaad tegemoet zien.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden