Afdaling vol bochten kwelling voor renners

Een ijzersterk Mapei-koppel, wereldkampioen Oscar Freire en de Italiaan Paolo Bettini, was vrijdag in de tweede rit van de Tirreno-Adriatico net even slagvaardiger dan een al even befaamd Nederlands duo....

De vooruitreizende soigneurs van de Mapei-ploeg hadden het goed gezien. De afdaling naar de streep in Frosinose was bochtig en gevaarlijk. Van kop af naar beneden duiken, was het telefonisch advies aan ploegleider Damiani. Bettini knoopte die raad goed in de oren. In het klassement stoomde hij op naar de tweede plaats op vijf seconden van de Duitser.

'Onverantwoord', omschreef ploegarts Leinders, leunend tegen de Rabo-bus, de 2300 meter lange afdaling naar de finish. 'Negen haarspeldbochten, het is vragen om problemen.' Leinders' woorden, nog voor het peloton in aantocht was, waren begrijpelijk na de eerste etappe rond Sorrento waarin de valpartijen ontelbaar waren. 'De UCI heeft de mond vol over de gezondheid van de renners. Ze zouden hier eens naar het parkoers moeten kijken.'

'Maar dit is Italië , je weet wat je hier kunt verwachten', zei ploegleider De Rooij nadat zijn renners zonder kleerscheuren waren binnengekomen. Vorig jaar leverde De Rooij nog een negatief rapport in over de openingsrit van de Italiaanse rittenkoers. 'Maar er verandert blijkbaar niets. Ook nu waren er vooraf vanuit Italiaanse ploegen klachten gekomen over deze aankomst. Het maakt geen indruk op de grote baas Castellano.'

Spectaculair was de finale zeker. Bettini en Freire benutten het klimmetje kort voor de afzink voor een venijnige duo-demarrage. De op kop rijdende Telekom-renners reageerden niet en Boogerd en Dekker waren te laat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden