Aegon moet gedupeerden Koersplan betalen

AMSTERDAM - Aegon moet een vergoeding betalen van zo'n 40 miljoen euro aan de klanten aan wie de verzekeraar in het verleden een Koersplan-beleggingspolis heeft verkocht.


De Hoge Raad stelde de 30 duizend klanten die zich hadden verenigd in de 'Stichting Koersplan de weg kwijt' vrijdag definitief in het gelijk. Eerder had het Amsterdamse gerechtshof al geoordeeld dat Aegon te veel premie in rekening heeft gebracht voor de 'woekerpolis' en dat de verzekeraar er niet duidelijk over is geweest. Daarom moest Aegon van het hof met terugwerkende kracht een redelijke premie in rekening brengen. De Hoge Raad laat dat vonnis nu dus in stand.


Aegon zegt in een reactie op de uitspraak dat het 'achteraf gezien niet handig is geweest' dat de verzekeraar niet zelf in de rechtzaak een redelijk tarief heeft genoemd. Daardoor moet het nu een in Aegons ogen 'extreem lage premie' in rekening brengen die door de stichting is genoemd: 15 procent van het oorspronkelijke bedrag.


De schadevergoeding die de opperrechter nu toewijst (geschat op 40 miljoen euro) is alleen voor de leden van de stichting Koersplan de weg kwijt. 'Maar andere gedupeerden zullen met deze uitspraak veel eenvoudiger ook hun gelijk kunnen halen', zegt voorzitter Godfried Sippel van de stichting. Ook Aegon ziet in de uitspraak aanleiding om 'pro-actief te bekijken waar verdere compensatie nodig is'.


Hoe groot de totale schade van deze uitspraak voor Aegon uitvalt, is op voorhand onmogelijk vast te stellen. 'Maar het loopt al snel in de honderd duizenden euro's', schat redacteur Rob van de Laar van verzekeringsblad AM.


En zo lijkt er maar geen einde te komen aan de woekerpolisaffaire die eind 2006 in een stroomversnelling raakte door consumentenprogramma Tros Radar. Nederlandse verzekeraars bleken zo'n 7 miljoen spaar- en beleggingspolissen verkocht te hebben met namen als 'Koersplan', 'Koerskompas' en 'Vermogensvliegwiel'. Verschillende producten met een gezamenlijk kenmerk: verzekeraars verdienden er goed aan en de klanten vaak een stuk minder. In sommige gevallen kwam de polis er zelfs op neer dat bij het aflopen een schuld achterbleef.


De Nationale Ombudsman Jan Wolter Wabeke leek de affaire in 2008 te beslechten. Hij stelde als norm voor compensatie dat alle kosten die boven de 3,5 procent van het ingelegde bedrag uitkwamen terugbetaald moesten worden. Maar veel verenigde gedupeerden vonden dat te weinig.


Sindsdien proberen verscheidene partijen, collectief of individueel, tot een vergelijk te komen met verzekeraars. Soms lukt dat, maar veel zaken lopen nog. Onlangs oordeelde financieel klachteninstituut Kifid bijvoorbeeld nog dat tussenpersonen die hun klanten slecht hebben geïnformeerd over een beleggingspolis hun klanten moeten terugbetalen.


Rob van de Laar: 'Alle zaken zijn weer individueel verschillend. De affaire is dus pas afgelopen als tussenpersonen met alle afzonderlijke polishouders tot een overeenkomst zijn gekomen. En dat gaat nog wel even duren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden