Advocaten doen onrecht aan ouderschapsplan

De kop van het artikel dekt geenszins de lading van mijn initiatiefwetsvoorstel. Het wetsvoorstel geeft vorm aan het voortgezet ouderschap na een scheiding....

Omdat gescheiden ouders in vrijwel alle gevallen niet meer op eenzelfdeadres wonen, dienen ze afspraken omtrent de verdere verzorging en opvoedingvast te leggen in een zogenoemd ouderschapsplan. De Tweede Kamer staatunaniem achter het idee van een ouderschapsplan.

Het ouderschapsplan geeft uitdrukking aan de gezamenlijkegezagsuitoefening, rekening houdend met de specifieke omstandigheden. Vaneen opgelegde omgang is geen sprake. Er dient alleen van omgang te wordengesproken indien slechts één van de ouders het gezag heeft.

Het is trouwens grote onzin dat ouders niet kunnen scheiden als ze geenouderschapsplan bij de rechter kunnen overleggen. In een dergelijk gevalligt de beslissing bij de rechter.

Voorts noem ik nog een aantal zeer storende onwaarheden. Door alleaspecten van het wetsvoorstel te koppelen aan gevallen waarin sprake is vanhuiselijk geweld, wordt een compleet verkeerd beeld van de wetwijziginggegeven. Juist de VVD-fractie is bij monde van mijn collega Ayaan Hirsi Alieen voorstander van een harde aanpak van huiselijk geweld.

Mediation is uiteraard niet de aangewezen route bij huiselijk geweld enzeker niet verplicht gesteld. Daarnaast is omgang geen onaantastbaarrecht, het uitgangspunt is de uitoefening van het gezamenlijk gezag, tenzijdit in strijd is met het belang van het kind.

Verplichte procesvertegenwoordiging bij echtscheiding blijft. Deverplichting van het in de arm nemen van een advocaat wordt alleengeschrapt in de nieuwe geschillenregeling over de uitvoering van eenrechterlijke beslissing, waardoor de toegang tot de rechter laagdrempeligen goedkoper wordt. Het blijft partijen toegestaan om met een advocaat teverschijnen.

De bescherming van de kinderen tegen alle vormen van geweld blijftvanzelfsprekend overeind staan. In het wetsvoorstel is het belang van hetkind zelfs met zoveel woorden voorop gesteld. Een minimumomgangsregelingvan twee etmalen per veertien dagen staat niet in het wetsvoorstel dat doorde Tweede Kamer is aanvaard. Helaas is de groep van verzorgende ouders diezonder reden een omgangsregeling frustreert niet marginaal, maar tamelijkomvangrijk. En het wetsvoorstel is geenszins in strijd met internationaleregelgeving, nu de toegang tot de rechter te allen tijde is gewaarborgd.

Het wetsvoorstel is dus geen verslechtering van de positie van kinderenen van de positie van ouders die te maken hebben met huiselijk geweld. Ikhoop dat de auteurs alsnog grondig kennisnemen van de juiste wettekst enin een volgend opiniërend stuk wel de feiten betrekken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden