Advocaten adverteren in bajeskrant: zit u even vast?

In de Bonjo, de voormalige Bajeskrant, barst het van de advertenties.

Beeld Menno Pelser

De Bajeskrant, dacht ik, hoe is het daarmee? Heel goed: de Bajeskrant bestaat niet meer. De hoofdredacteur van toen zit vast, ergens in de Dominicaanse Republiek, in de buurt van Dino Bouterse. 'Onschuldig'. Bajeskrant geen bajesklant als hoofdredacteur, werd het streven. Dat lukte. De krant heet nu de Bonjo, al jaren een serieuze tabloid, een mix van Panorama en Vrij Nederland. Verschijning zes keer per jaar, oplage 10 duizend. Doelgroep: (ex-)gedetineerden en periferie. Veel veranderde: de omvang ging van 22 naar 36 pagina's. Maar veel veranderde ook niet: vrouwen van gedetineerden doen hun zegje, een ex-gedetineerde lucht zijn hart over de botte manier waarop hij werd gearresteerd. Ook af en toe een slim onderzoek: de Bonjo gaat het eten in gevangenissen onderzoeken. Beproefd recept voor publiciteit.

In de Bonjo lees je wat je elders nooit leest. Een oproep die begint met: 'Er komt nogal eens ongefrankeerde post op het Bonjo-kantoor. Dat dreigt een serieuze onkostenpost te worden.' Maar ook de contactadvertenties. 'Ik ben een romantisch type, maar ook een bad boy.' Na elke nieuwe Bonjo tweehonderd reacties.

Advertenties

Het opvallendste verschil met alle andere tijdschriften: de hoeveelheid advertenties. Adverteerders staan in de rij. In 2015! Print! Dode bomen! In een uitgave van de Bonjo (36 pagina's) kwam ik tot 52 advertenties van strafrechtadvocaten. Alle advocatenbureaus die er in Nederland toe doen, adverteren in de Bonjo, elke keer weer.

Tja, en gaan we dan woordspelen, ja of nee? Moszkowicz Advocaten zegt: 'Een nieuwe generatie, een nieuwe aanpak.' (Een columnist citeert verderop iemand over de oude generatie: 'Moszkowicz heeft geen klote voor me gedaan, maar ik heb hem wel tonnen euro's betaald.') Kuijpers & Nillesen zegt: 'De snelste weg naar buiten.' Daarnaast: 'Zit u even vast of komt u er even niet uit? Bel ons.' Recidive bij B&S Advocaten: 'Wij zijn er voor je, wanneer je even helemaal vast zit.' Tanger Advocaten roept: 'Wij laten u niet zitten.' Pekkeriet en Foppen heeft 'een bevrijdende kijk op de zaak'. Mr. Nunnikhoven 'staat voor uw zaak'. De Groot & Rozenbeek zegt: 'Wij staan achter u.' Verder las ik: 'Komen de muren op u af? Wij zorgen voor een doorbraak.' En: 'Uit de bak, maar nu nog aan de bak.'

Chinese snackbarhouder

Er wordt ook ordinair gepocht: 'Wij deden de zaak van de Chinese snackbarhouder', 'Wij zijn opgeleid door mr. Spong'. Vlielander & Van der Graaf is 'voor een creatieve aanpak' en adverteert in stripvorm. En, ik werd al wat ongerust, maar eindelijk vond ik 'm, op pagina 35 rechtsboven. Mr. Kellermann zegt: 'Verlaat de gevangenis zonder betalen.'

Nou, dan durf ik te zeggen: grijp die kanskaart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden